Planering inför våren
Hej! Jag är lite smått ny med det här med trädgård men åh så roligt jag tycker att det är!! 😄 Jag har nu en stor avlång trädgård att sätta klorna i och Gud vad jag längtar tills jag kan sätta igång! Men än så är det snö och kallt så jag kan inget göra än förutom att planera mitt blivande mästerverk 😉 Så nu undrar jag om ni har några idéer och tips att komma med? Jag har 3 äppelträn på gårn som jag tänkte gräva rabatt runt men funderar på vad jag ska sätta för fint runt? Gärna något som jag kan vintra med tex löv under vintertiden och så. Jag har även både röd- och svartvinbärs buskar som jag undrar hur jag bäst sköter om dem så jag får riktigt med bär som jag kan göra sylt och gelé av ☺️ Jag har även några trassliga hallonbuskar som jag absolut inte har någon aning om hur jag skall ta hand om dem, så gärna tips och råd om de också. Jag har också en fin syrenhäck som jag tänkte ta sticklingar av och fortsätta planera runt gården, men hur gör jag detta? Undrar även om ni har några tips på blommor och buskar att sätta på olika ställen på gården. Gärna sådana som överlever vintern. Jag tror att jag bor i zon 6-7, alltså i norra Dalarna så väldigt köld tåliga växter behövs 😊 Har ni även några idéer på hur jag ska utforma mina rabatter? gården är väldigt avlång så jag ser det lite små svårt att få det snyggt utan att det ser "klottrigt" ut. Tacksam för all hjälp!! 😄 åh vad jag längtar efter värmen!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Under träd växer inte något annat än vårblommande växter något vidare, så gör en vårrabatt där med krokusar, påskliljor osv. För sedan när trädet får blad, så kommer det inte ner vidare mycket solljus till någon vidare blomning av sommarblommor.
Hallonbuskarna kan du kavla ner, så skjuter de nya skott istället för att stå och gallra ur de gamla delarna. Då får du dock inga bär i sommar om du kavlar ner dom.
Vinbärsbuskar kan man föryngra en gren eller två varje år. De gillar också att gödslas med gräsklipp.
Syren kan du helt sonika riva upp rotskott ifrån och plantera om. Drag mot moderbusken så brukar man få med en bit rot.
En avlång trädgård kan du hämta inspiration till ifrån "herbaceous borders", tänk större än du tror, så brukar det bli bra. Det är bättre med en enda gigantisk rabatt än flera små.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Åh tack för ett jätte bra svar! 😄 Har skrivit upp det i min pärm med idéer och skall absolut utföra det när våren är här! Och ska kolla herbaceous borders nu direkt 😊 tack så mycket! Kommer du på mer så skriv gärna igen 😄
Någon som har några namn på några blommor att ha i rabatten? Försökte hitta något sorts blomlexicon med bilder och namn men hittade inget ordentligt :/
Kika på impecta: http://www.impecta.se/
Du måste ju inte dra upp från frö, men det finns massor med bilder och sedan listas zonen osv.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Perfekt! Tack så mycket!! 😄
Förlåt för att jag frågar men vad menar du med att "kavla ner" hallon busken? 😊 klippa ner den?
#6 Ja, att man tar bort allt när det är en övervuxen buske och börjar om från början.
Yes, tack igen! :D
Det här blir långt men hoppas det ger några idéer. Jag har hållit på med trädgård sen ca 10 års åldern (fick min första rabatt) och är från zon 5-6 så borde kunna komma med en del tips.
Första tipset är att vänta (tråkigt jag vet) men det är bra att vänta ett tag in på våren, sommaren för att se allt man har i trädgården. Kan finnas spännande lökar eller perenner som gömmer sig.
Vi har gjort en rabatt under vårt äppelträd och det funkar alldeles utmärkt det viktiga är att välja en skuggtålig och torktålig växt som bas sen plutta in lite olika andra blickfång. Basväxter som fungera typ över allt är t ex flocknäva, andra nävor, daggkåpa, fänrikshjärtan, praktbetonika, bergenia, waldsteinia. Sök på vävarväxter eller marktäckare.
Perenner kan var lite knepiga att köpa eftersom de inte längre ha en zonangivels utan härdigheten bestäms på vilket ställe den kan växa. Ibland har de en indelning i härdighetsklasser A hela landet, B storadelar av landet C mins inte D endast gynnsamma delar. A och B är inga problem hos digtror jag, C kan gå om ni brukar få mycket snö på vintern. Hemma hos mig ha vi även lyckats med D växter men det är riskfyllt.
Perenner som säkerligen fungerar är Sibirisk iris, dagliljor av olika slag, brandgul lilja, löjtnandshjärtan, hostor av olika slag (gillar fukt och skugga), nävor, lamöron, fingerört, gullris, stormhatt, riddarsporre, nejlikrot, ulleternell, alunrot mm alla dessa växter är säkra kort i din zon men kolla gärna vilke läge och jord de gillar och anpassa efter vad du har i din trädgård.
Buskar är lättare att hitta på affären börja med att titta runt vad som finns på plantskolor och vilken zon som anges. Skriv upp namnen (framförallt latinet) och far hem och googla. Så får du en uppfattning hur de kommer att se ut som äldre exemplar. Har du en bra Plantskola kan man även fråga där men de stora kedjorna är inte riktig att lite på.
Är dålig på vintergrönt så kan tyvärr inte hjälpa till med det.
Vinbärsbuskar skötsel
Jag gissar på att vinbären är övervuxna och oskötta så vore jag dig skulle jag på våren kapa alla buskar 5 cm ovan marken och vänta med frukten till nästa år.
Därefter ska buskarna skötas som följer:
Svarta vinbär får bär på andraårsskott så grenar äldre än 4 år ska tas bort varje år. På röda vinbär är det tredjeårsskotten som ger frukt så alla grenar över 5 år bör tas bort. Kan vara lite svårt att se men om man tar bort allt som är över 1,5 cm i diameter nere vid marken blir det bra.
Har du flera buskar kan en idé vara att kapa alla svarta vinbär så får du endast röda vinbär i år och nästa år ta du de röda vinbären får då frukt på de svarta de två nästkommande år och därefter är det bara att underhålla dem som ovan så får du vinbär varje år.
Hallonbuskar skötsel
Hallon får bär på andra årsskotten så om du vill ha frukt kapa ner halva dugen i år ner till marekn och ta andra halvan nästa år. Då får du bör hela tiden. Gör den kapningen var tredje till fjärde år så har du alltid fräscha och fina hallonbuskar.
Om du inte får tag på några rotskott till syrenen kan du göra nedläggare. Då tar du en hyfsat tunn gren helst under 1 cm böjer ner den så den ligger på marken, lägg fast den med en sten och gör en jordhög över stenen och grener. Året efter har den lilla grenen fått rötter och det är bara att klippa av den från moderplantan och plantera där du vill ha den. Funkar på de flesta buskar så så även vinbär om du vill ha fler sånna.
De tankar jag har vid utformning av en avlång trädgård:
Jag skulle dela upp den i olika delar och avgränsa dem med högre buskar, eller buskträd som man kan se igenom (syrener funkar). Så att de rum som bildas blir mer fyrkantig och gör att trädgården känns större. Det bör dock vara en siklinje från kortände till kortände med ett blickfång o slutet av siktlinjen. Bifogar en principiell skiss. Bifogar också en dålig bild på våran plantering under äppelträdet.
Lycka till och glöm inte att en trädgård tar tid att skapa så tro inte du är färdig om några år det kan ta en livstid.
Oj tack! Jättebra information! 😄 det här ska jag skriva ut och sätta i min pärm! Kan lägga upp bilden sen när det är vår/sommar och jag kan sätta igång så kan ni få se hur det blir! Tack igen!!! 😄😄😄 uppskattas enormt! 👍