Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 8389 ggr
GizmoGirlie
2006-04-21 03:29
0

Bonsai..

Hejsan.

Jag undrar ifall någon mer har Bonsai träd här? försökte hitta en sida där de olika sorterna visades, glömde vad mitt hette..

tacksam för svar:D

Madde
2006-04-21 12:02
0

Har du någon bild och visa på ditt Bonsai träd. Vore väldigt kul tycker jag att få se ett kort. Har bara sett såna träd i filmen Karate Kid. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

GizmoGirlie
2006-04-21 13:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja visst kan du det.. Bilden är inte så bra men…Och med tiden blir den fylligare

Christina
2006-04-21 14:15
0

Har inget själv men jag googlade lite eftersom jag minns att det fanns ett svenskt bonsaisällskapet under visst beskydd av japanska ambassaden i Sth. Deras sida är under arbete - dvs helt tom just nu.

http://www.bonsaisite.com/   denna var riktigt bra.

Och så fanns det en Bonsai.kitten 'Dedicated to preserving the long lost art of body modification in housepets'. Omöjlig att öpnna och säkert lika bra för min psykiska hälsa. Låter vidrigt va?

Faxlin
2006-04-21 16:10
0

#3: Bonsai.kitten är en direkt vidrig sida som startades för att se vilka reaktioner den skulle ge. Det hela är fejk, men skickligt gjort och de har väckt otroligt många känslor hos djurägare runt om i världen. Så det är en sida jag tycker vi bör lämna åt sitt öde, som ett dåligt skämt.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Christina
2006-04-21 16:16
0

Usch Skrikandes hade inte hört om detta

Madde
2006-04-22 02:57
0

#2 Tack GizmoGirlie för att du visade en bild på ditt Bonsaiträd. Jättekul och se. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

zzaga
2006-04-23 01:21
0

åh, vilka snygga bonsaier:D

Jag skulle vilja ha en sådär liten skog.

Norrskenet
2006-04-28 12:35
0

Jag har försökt att göra en fuchsia till Bonsai men det är svårt att få bladen små (trots att den lever på svältkost och att jag tar bort de stora bladen) Blommorna är också lite för stora. Jag har en sort med mycket små blommor men den växer så långsamt så det blir nog aldrig en Bonsai.

Norrskenet
2006-04-28 12:46
1

Jag har två andra "bonsaier" i badrummet. Den till vänster är ca 10 år gammal och med idogt klippande har liknar den nästan ett träd. Den högra köpte jag på IKEA förra året. Jag har en bok om Bonsai där det finns de mest fantastiska exemplar. Den heter An introduction to Bonsai av Bonsai kai of the japan society. Väldigt läsvärd, där får man även tips på hur man klipper och sköter en bonsai

ikna
2006-04-28 15:18
0

Verkar intressant med Bonsai! Hur börjar man? Kan man ta något man redan har? Går det med vad som helst? Vilken jord? Fundersam

Norrskenet
2006-04-28 16:51
0

Man kan prova med att köpa sk bonsaiträd som brukar säljas på vanlig blomsteraffärer för 100-200 :- . Köp inte något stort och dyrt träd första gången. Här i Falun var det en familj som köpte ett stort bonsaiträd för nästan 3000:- som dog när de var på semester. Det kan inte vara alltför kul.

Sedan är det bara att klippa bort långa skott och försöka att framförallt ta bort allt "inne" i plantan så att man får rena grenar närmast stammen. Då liknar det mer ett träd. Knipsa bort alla stora blad och behåll dom små. Jorden skall vara till 75% sand och väldigt genomsläpplig. Bonsaien skall vattnas i princip varje dag, speciellt om dom står i ett soligt fönster. Jag brukar doppa dom och låta dom rinna av eller hålla dem under kran.

Man kan forma dem genom att använda lite styva järntrådar och vira dem runt stammen och grenarna och på så sätt få grenarna att likna ett träd. Kolla om det finns några böcker på biblan och lycka till! Det är ganska kul om man lyckas.

Lise-Lotte
2006-04-28 23:29
0

De hade ett inslag om Bonsai i senaste programmet "Äntligen trädgård" - från deras hemsida finns bl.a. detta att läsa

http://www.tv4.se/byggabo/antligentradgard/460442.html