Trädgårdsnattviol / Lila höstflox
Är det bara jag som har slagits av likheten mellan dessa två blommor både till utseende och doft..?
Trädgårdsnattviolen i och kring min trädgård börjar blomma runt midsommar sedan fortsätter den så snällt fram tills att min Lila höstflox tar vid någon gång i slutet av sommaren (slutet av juli-början av augusti). Nattviolen har jag både i mörk och ljusare lila och den senare är ju mkt lik Floxen…
Har de båda något gemensamt, någon som vet?
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Jag har också Trädgårdsnattviolen, hesperis, som sprider sig villigt över hela trädgården. Lätt att rensa bort där man tycker den hamnat fel. Nej - den är inte släkt med phlox paniculata. Trots liknande växtsätt och utseende. Den som ursprungen gav mig plantan av trädgårdsnattviolen kallade den för 'sommarsyren'.
Har du förresten sett den fina artikeln som Bjornen skrev om Trädgårdsnattviol i somras?
Oh, ja den artikeln har jag allt läst
Tycker som du att den är lätt att rensa bort om den råkar sprida sig dit man inte vill ha den…
Att den kallades för sommarsyren kan jag mycket väl förstå pga den angenäma doften, precis som den lila höstfloxen, det är väl därför jag tycker så mycket om de båda, för jag älskar vanlig bondsyren!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta

Ja inga problem med att rensa bort den.