Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 7535 ggr
Alberta
0

Vildvin året runt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På min tomt finns stora flyttblock. Ett av dem är klätt med vildvin. På ena sidan är det växtzon 1 och på den andra 2 (som jag bedömer det). Tidigt på våren ser det ut så här. Kolla tjockleken på "armarna".

Alberta
0

När det är full sommar ser det ut så här. Praktlysing runt om.

Alberta
0

Någon vettig höstbild på vildvinet har jag inte. Jag är helt förundrar över all denna växtkraft. På stenens baksidan är det mest ormbunkar och liljekonvaljer. Föralldel  toppklockor, knölklockor och praktlysing också.

Christina
0

Åh så stiligt : första bilden ser ut som ett sovande lejon med rufsig man. Vilken trädgårdsskulptur du har!

Jag gillar ju högt och rent den här blandningen av blommor. Och förresten - när jag förra året hade trädgårdsvisning var det toppklockorna som många frågade om. Vilken lycka att kunna vara generös och säga: ta plantor ni bara om ni vill Skrattande

Alberta
0

Här är också en härlig blandning av silverarv och forsythiablommor som just fallit till marken. Guld och silver!

Christina
0

Mm - så mycket skönhet i växlingen mellan det som kommer och går. En riktig färgkomposition - såg du AnnaO:s inlägg om oplanerade kombinationer?

Alberta
0

Här är en bild från baksidan av berget. Den är från förra året. Alla växter är inte i precis samma takt i år. Här växer också getrams.

Alberta
0

Ja, Christina, jag blev inspirerad av de bilderna och tänkte lägga den med guld och silver i den tråden. Där finns härliga blandningar såg jag. Mycket fixar naturen själv på bästa sätt.

Christina
0

Från den sidan ser berget ut som ett troll. Jag gillar verkligen stora stenar.

Javisst blir det maffigt med blandning av vilda etablerade växter och planterade. Getrams har jag i närheten och försökte flytta till min tomt, men det gick inte. De vilda har en egen vilja. Det är väl därför de är vilda kan man tänka….

Alberta
0

Jättestenen med rimfrost om vintern från en annan vinkel. I bakgrunden är dalen i eftermiddagssol. I förgrunden rosenkvitten med frusna äpplen.

AnnaO
0

Åh, så härligt med ett sådant flyttblock på tomten. Verkligen fina bilder med årstidsväxlingar. Får vildvinet en såndär underbar höstfärg som vildvin kan ha? Det måste vara jättetjusigt.

Alberta
0

#10  Visst är det en riktig färgprakt på hösten. Jag får återkomma med bild till hösten.  

Ett besvärligt ogräs har jag på denna stora bevuxna sten. Ett ogräs som jag tror är snärjmåra. Meterlånga revor som när jag ska rensa bort dem fastnar med små kardborrlika borstar i kläderna. Man får dem överallt. Det väl ihärdighet som gäller som vanligt.

Bjornen
0

Snärjmåran är ju ettårig så det är bara att rensa bort fröplantorna. Naturligtvis finns det frö som ligger i frövila men det är bara att rensa på.

Alberta
0

Nu har vildvinet börjat sätta fart efter vintern. Små gröna livstecken överallt.

Christina
0

Det sovande lejonet börjar röra på sig. Vill hemskt gärna se en bild när det är full grönska.

elenor
0

Så snyggt med den stenen och berg i dagen! Så skulle jag gärna ha på tomten!

Tänkte precis som Christina, innan jag läst hennes kommentar - ett sovande lejon!

Alberta
0

Flyttblocket 'det sovande lejonet' är nu klätt med vildvin som fått lite höstfärg.