Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 1554 ggr
Stephanie
0

Vad gör jag för fel?

Jag köpte lysrör tidigare i år för att kunna odla växter inomhus. Det är två st 36W lysrör med kallvitt ljus. Det jag sår gror förvånansvärt bra, men sen stannar de upp i växten , får gula blad och dör. Vissa hinner börja få ett nytt bladpar, men dör innan de vuxit till sig. De ser ju ut att må så bra, och rätt vad det är så börjar de sloka och dör oavsett vad jag gör. Allt är sått i såjord. Det är ca 21-22 grader under lampan och det lyser 16 timmar om dagen. Närmast till hands ligger väl att jag skulle ha övervattnat, men det tycker jag inte heller att jag har gjort. Någon som har något förslag på vad jag gör för fel? :/

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
0

Det jag har sått är bland annat tomat, paprika, mangold, spenat, amarant, basilika och persilja.

beem
0

Det finns en liten fluga vars larver äter på rötter. Kommer inte på namnet just nu.  Det drabbar ofta just sådder. Då borde du se flugor som flyger runt. Det finns medel mot detta som man blandar i vattnet.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

beem
0

Sorgmygga heter den - kom på det nu.

Sorgen är kärlekens pris

Stephanie
0

Jag har inte tänkt på att det skulle finnas flugor där uppe, men jag ska hålla utkik! Nu när du sa det så kom jag på att jag reagerat på att vissa verkar ha dåligt med rötter, glömde nämna det i #0. Det har jag tänkt beror på övervattning/torka, men jag tycker som sagt inte att jag varken låtit det torka ut, eller stå blött?

Tant Grön
0

Hur nära lysrören har du dem? Det finns också en svamp som heter groddbrand. Men varken den eller sorgmyggan borde ju kunna ta död på allt? Så glest är bra ifall det är groddbrand. Prova att så i en annan jord. Kan finnas svamp i den du har.

Stephanie
0

Har inte mätt, men det är ungefär 20cm skulle jag tro.

Tant Grön
1

20 cm är nog ungefär vad jag brukar ha också.  Och har dom på ca 13 - 14 tim/dag. Jag skulle ha köpt någon annan jord om jag var du.

agaphanthus
1

jag steriliserar all såjord i micron, det tar död på alla svampar.

Stephanie
0

#8 Åhå, funkar det?

beem
0

#8 Så gjorde jag också några år och det fungerade.

Sorgen är kärlekens pris