Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 5937 ggr
Diana61
0

köpt rosor

Var på plantagen i Uppsala igår för att köpa lite lökar och det blev några Alliums men så såg vi att de sålde ut Rosor för halva priset och vi behöver fyra stycken till vår spalje vid altanen på baksidan. Så vi valde fyra vita klätterrosor vid namn 'Schneewalzer'. Köpte även 3st ljung i kruka som skall planteras.

Christina, hur sköter man denna med klippning?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

elenor
0

Klätterrrosor brukar man bara klippa där det behövs för torkade grenar eller för att styra litet med formen.

Hoppas att dina Schneevalzer kommer att trivas!

De behöver kanske litet uppkupad jord, mot nederdelen av stammarna, under vintern.

Xannadu
0

Klättereoser är det inte olika på sorter hur man ska klippa dom?

Jag har hört att man ska klippa dom gammla grenarna inte de nya då det kommer Rosor på dom kommande år.

Är jag helt ute o cyklar nu

Christina
0

Elenors tips är nog allt du behöver veta :) Just Schneewalzer har jag inte själv. Men är mycket förtjust i klätterrosor och försöker göra en lång gång med klätterrosor på båda sidor.

Xannadu
0

Att jag fråga om klippningen beror att det är en extremt kunnig person som har en extremt fin visningsträdgård som berättat att han klippte sin klätteros på det viser att klippa de grenar som blommat för de nya kommer blomma nästa år.

Det är kanske skillnad från ros till ros.

Christina
0

Ja det är olika på olika Rosor. En del blommar på fjolårsskotten och andra på årsskotten, så det gäller att kolla noga vilken sort man har. De flesta klätterrosor klarar sig dock med en gallring av gamla förvedade grenar.

Många buskrosor som inte går under beteckningen klätterrosor kan fås att klättra. Dvs om de står mot en vägg eller leds uppför en ställning kan de bli upp mot 2-3 m höga.

Xannadu
0

Varför fick svarades det bara att elenors tips är nog allt du behöver veta. Det framgår inte specielt mycket om klippning där mer än att det som är tort och där de behövs.

Det känns inte som man är specielt välkommen på detta forum tycker jag. Försöker dela med mig av de lilla jag snappat upp av kunniga men det känns inte som det är specielt välkommet här.

svar nr #5 framkommer det i alla fall mer om klippning o det tackar jag för.

catcat69
0

Jag har också köpt en klätterros till 50% på Plantagen,det blev en "Rosarium Uetersen" sen svängde jag förbi Coop för att handla lite mat och vad får jag se….. 50% av kvarvarande perenner,fruktträd m.m så då kom det hem en uppstammad"Ludwig Späth" syren.

Är det nån mer än jag som bara tokhandlar?  För jag vet inte riktigt var jag ska planter det. Vi har på allvar kommit igång med hus utbyggnad och då lever växterna farligt.

lotta2
0

Catcat69, jag är likadan och tar svängen förbi om jag ser att det är rea. Så hösten är en dyr tid att passera plantskolor på då det alltid finns ett och annat intressant. Idag blev det lite diverse : 2 Heliatus Lemon Queen, 3 höstflox hybrider lilatonade, 2 Fackelblomster Dropmore Scarlet ( jättefin blommar ju i evigheter) och 3 röd solhatt Magnus, och en oemotståndlig stor fin rudbeckia. Sist blev det en okänd ros för 34. 50 från Blomsterlandet i en jättekruka men utan namnlapp. Får väl se vad det kan vara, väldigt vacker är den iaf…

Åsa S
0

'Schneewalzer' ska höra till de kontinuerligt blommande rosorna = de borde kunna blomma på årsskotten, inte speciellt härdig, max runt zon 2-3. Kanske inte riktigt lämplig att sälja i uppsalatrakten där det på många håll är zon 4.

poja
0

Heliatus Lemon Queen tror jag att du kommer att gilla skarpt, den är helt otrolig. Köpte den för tre år sedan på Trädgårdsföreningens växtförsäljning efter rekommenadation. Det är ju roligt med senblommande växter.

lotta2
0

Poja, visst är den fin. I min förra trädgård satte vi 3 plantor och året därpå var det ju en hel underbar blommande häck( växte snabbt till sej), sen flyttade vi så jag vet inte hur den blir på sikt men den är så söt, man blir glad med det svavelgula som ser ut som massor av små solar under hösten. Hösten tycker jag är så underbar i trädgården. Man vill ju bara köpa mer och mer… Idag stod jag och drog i en vingad benved, en kompakt variant som var jättefin. Men den kostade väl närmare 300 spänn och jag vet inte hur den gillar saltvindarna vid havet, så den fick stanna i affären. Någon som vet?

poja
0

Satsa på vingad benved den är mkt tålig. Våra blev begrav vid dräneringsarbete. Men den tog sig . Just nu står den i en otrolig färg, neoncerisvinröd,det går inte att beskriva färgen.

lotta2
0

Aha, tack för det!! Då får jag se om den får följa med mej hem nästa gång. Den var just som du skriver otrolig färg- skitläcker. Och snygg bark också.

Diana61
0

CatCat69, Jag har ett STORT Ludwig Späth träd på min tomt och den står väldigt soligt. Det är allt jag kan säga om den och att den är underbart vacker!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
0

Åsa S, I Grillby är det Zon 3 så den bör klara sig. Annars så får det bli en annan vit ros, Förslag? Finlands vita ros skulle vara fint!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Vill gärna slå ett slag för Louise Bugnet. Hon har aldrig gjort mig besviken. En av de första som blommar och en av de sista som slutar.

Har också Finlands Vita Ros som är hur söt som helst. Men blomningen är ack så kort.