lilja inte lilja????

någon slags daglilja skulle jag tro, hur hög är den och när blommar den?
Den är ca 60-70 cm och blommar midsommar och in i juli
Jag skulle gissa på vanlig gul daglilja Hemerocallis lilioasphodelus? Doftar den gott också? Sök på google och bilder och jämför själv bilderna, jag tycker det ser exakt ut som min gör och min är en sådan.
Har precis hittat namnet på liljan via en Googlesökning och kommit fram till samma namn (Hemerocallis lilioasphodelus) och visst doftar den
Det är en Daglilha (Hemerocallis) men vilken sort är värre för det finns tusentals av dom och alla doftar inte.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Den ser ut precis som min egen gula daglilja. Och - ja min doftar. Helt ljuvligt. Den är en överlevare och klarar alla flyttar och all misshandel.
Själv har jag nästan tagit död på min genom att flytta den hit och dit. Men efter ett par år visar det sig att det istället kommer massor med nya plantor. Rötter som blev kvar i jorden vid flyttningarna.
Och nu har jag börjat uppskatta släktet Hemerocallis efter förtjänst. För förtjänster finns många. I våras köpte jag en hel mängd nya sorter och drömmer om att en av mina rabatter ska bli en samlingsplats för dagliljor.
Så hittade jag alltså något nytt att samla på!