Beskära äppelträd/päronträd nu?
Vi har ca 10 fruktträd på tomten som verkligen är i behov att beskäras. Träden är över 50år. Men jag blir inte klok på det här med att beskära äppel och päronträd. På vissa sidor och böcker står det att äppelträden ska beskäras i någon utav JASmånaderna, men då är det ju frukt i träden? Och i andra böcker och hemsidor står det vårvintern. Jag och min sambo planerar att beskära träden på söndag. Vi bor i södra Sverige och det verkar inte som att det ska bli så kallt mer. Det har varit varmt länge, men jag vet såklart att det fortfarande kan bli minusgrader. Men hur ska vi göra? Ska vi vänta några veckor, eller ska vi ta det nu till helgen eller ska vi helt enkelt vänta till sommarn? Skulle bli jätteglad om någon verkligen kunde det här med beskärning skulle svara. Hur brukar ni göra?
Glömde skriva att förrförra året(2013) fick vi tonvis med frukt. Men förra året fick vi knappt ingenting. Men det fick ingen här runtomkring. Vi flyttade in sommaren 2013 och då var träden inte beskärda heller på väldigt länge.
Beskär inte för hårt, det felat gör nämligen många nybörjare och ger sig då väldigt mycket jobb i framtiden genom att träden sätter tusentals vattenskott.
Jag beskär på vintern, då ser man bättre vad som behöver tas.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Beskär man under JAS då det är varmt och torrt blir det färre vattenskott, det är mindre risk att man får sånt som kräfta i såren (det är rätt mycket skadliga svampsporer i luften vårvinter-vår) , snittytorna läker snabbare, ingen risk för frostskador i såren etc. +Skönare att vara ute och arbeta.
Viktigt är dock att man vet vad man gör då man beskär ca 95% (gissar jag) av alla som beskär har ingen aning om vad de gör efter vad jag sett i villaträdgårdar. Kan vara rätt hemskt och gå runt och se de massakrerade växterna i folks trädgårdar. (folk härmar grannen som rätt sällan vet vad han eller hon gör). Ett felskuret träd är ofta förstört för all framtid.
Kan även lägga till att beskärning INTE gynnar fruktsättning, beskärning gynnar vegetativ tillväxt och inte generativ.
Tack för eran svar! Har kollat runt lite på youtube och i lite böcker på hur man beskär rätt. Ska läsa på ännu mer om det. Jag tror att träden är runt 50-60 år. Hur länge brukar ett äppelträd få frukt?
#4 Sköter man om sin äppeldam kan hon ge frukt i många många år till.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
youtube skulle inte jag lita helt på och inte alla böcker ger bra beskärningsråd. Kolla in Juniper trädvård ifall du vill ha rätt moderna trädvårdstips. +boken nya beskärningsboken av Alm, Vollbrecht och Veltman(?)