Häck...Hjälp...
Nu är de så här,att jag har bott i detta hus i snart 8år.. Å nu är jag less på grannen!
Våra tomter går ihop,finns inget imellan förutom en liten backe.. Å jag har problem alltså.. När jag går ut står alltid någon granne å GLOR!! en tonnårsgrabb,han har någon sjukdom,men han står å glor direkt man öppnardörren!Sen så står han där å glor hela tiden man är ute.. Sen har dom två fosterbarn,som inte har något annat för sig än att glo glo och glo.. Å jag e ledsen jag gillar inte perssoner som stänndigt stirrar på en.. Dom har stenkoll på vad vi gör å inte gör.. Så nu ska de upp en häck… då har dom inte lika koll…. En hög och snabbväxande.. Gärna som man kan plantera nu.. Ska bli hög å hyffsat tät… Just nu har min sambo tradat upp bilar som insynsskydd,men de är inte fint…
Funderar på Thauja Brabrant… Vad tror ni?? eller vilken häck skule du rek?
Jag bor i Norrland.. Jämtland/härjedalen… Skulle va kul,med något som även täcker lite på vintern…
Skickar med bilder… De breda svarta sträcken är där tomtgränsen är…

Jämtland/Härjedalen är inte de zon 6-7 el liknande? för isåfall tror jag inte tuja funkar så bra de brukar bara vara härdiga till runt zon 4-5.
Det finns kanske några granar som klarar sig runt zon 6 så kanske man kan göra en granhäck men snabb är ju inte en granhäck den måste ju klippas från det den är liten och sedan släpper man ju bara upp den en liten bit i storlek varje år.
Ett annat alternativ som inte kräver bygglov är att ni sätter upp en fristående hög spalje längs gränsen och planterar växter som klättrar längs denna. Det finns ju ex. härdiga klängrosor, klematis, humle, kaprifoler som kan gå bra ganska långt norrut. Detta är nog det snabbaste sättet att få ett insynsskydd, bara själva spaljen ger ju ett visst insynsskydd.
Thujan var det jag direkt tänkte på men de växer ej fort så alternativet är att köpa stora ex med en gång, Kan bli dyrt på stor yta. Liguster är annars en tät och snabbväxande buske. Eller någon soty av Hagtorn.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Hm.. Nja jag vet ju inte va som kan passa våran zon direkt… Längden från garaget till vägen är ca 55m

Jätte-många täta "enar"/barrbuskar då….. så att det är grönt och tätt vintertid också??
Hagtorn går bra långt norrut och växer sig tät, men det tar ju några år.
Har just tagit bort vår hagtornshäck då den har vassa taggar som våra katter gjort sej illa på.
Ska plantera korallkornell nästa vår.
Vi bor ocå i Jämtland zon 6-7
Jenna

Thuja kan fungera men anses vara härdig bara till zon 5-6. Sorten Sverige har sitt ursprung i Härnösand och kan lyckas. Nu är Jämtland stort och klimatet är varierar mycket. Gran fungerar naturligtvis med rätt proviens.
Snabbväxande häckväxter är sibirisk ärtbuske, häggmispel och hägg. Syren blir högväxt men har långsam etablering. Andra buskar som mera sällan används som häckväxter är skogstry, blåtry, sälgarter, silverbuske och olvon eller snöbollsbusken ”Strömsund”. Korallkornell fungerar också bra särskilt på fuktiga ställen. Något lägre buskar är måbär, olika torpspireor (sprider sig snabbt), rönnspirea en del Rosor vresros, bergros (relativt högväxt) och pimpinellrosor fungerar alla bra i zon 6-7. Däremot fungerar inte liguster.

#9 Mycket bra lista på häckväxter. Kom ihåg den här tråden tills nästa gång någon behöver tips på häck. Det är ju ett behov som dyker upp då och då.

Tack för alla svar ;) Ska sätta mig å titta igenom..
Jag har ju både hund å katt som är lösa ute så jag vill ju inte att dom kan göra sig illa på något…

Min favvohäck är Oxbär, den blir tät och har en underbar färg på hösten och är också härdig!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!