Trivs i skugga?
Jag har en brant backe på baksidan av huset som ligger mestadels i skugga, som jag vill göra trevligare. Solen når dit bara en kort period under förmiddagen. Det är en brant backe som sagt och eftersom man inte kan gå där, så skulle jag vilja plantera på hela den delen.
Men min fråga är, vad finns det för skoj (om det finns ngt) man kan ha där det mestadels är skuggigt?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Det finns massor:
Till att börja med lägger jag in en länk till ett bra svar - på denna fråga - från Inger Palmstierna - författare till många trädgårdsböcker.
Det finns nästan ingenting som kan bli så vackert som en slänt. Lökväxter på våren förstås och sedan olika krypande växter eller buskar.
Vill du ha buskar eller blommor? Är slänten torr eller fuktig? Vilken typ av jord?
#0: Murgröna kanske? :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

#2 Mmm… men inte över hela backen. Vill ju ha lite färgglatt också. 
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Massor med vårlökar och sedan övergång under sommaren till nävor. Jag älskar nävor i rosa, blått, lila. Se här vad jag håller på och driver upp just nu. Och därefter höstflox. Kan de va nåt?
Daggkåpa, Bergenia, Funkior är också säkra kort.
Eller låta vintergröna täcka hela slänten.
Den viktigaste frågan är nog om slänten är torr eller fuktig. I en slänt rinner vatten lätt bort, men om den ligger mestadels i skugga, så är det ju möjligt att den håller sig fuktig, trots tyngdkraften. :-)
Men, förslag på blomma… Fuchsia kanske? Jättevackra. Får olika färg beroende på om den står i sol eller skugga(?! rätta mig om jag har fel).
Något snyggt man bygga upp är vågräta rabatter i nivåer i slänten och sedan plantera tex gröna växter varvat med vackra färgglada blommor. Sätt tex plankor som stöd, så inte jorden rinner iväg och sedan sten som kant. Blir jättesnyggt om man varvar låga gröna växter som brer ut sig med färgglada blommor i blandade kulörer.
Saknar så en backig trädgård. Tänk den som hade det. Vår är rena rama åkern. Platt och tråkig. En backig tomt är så mycket vackrare och mer "lättplanterad" :-(