Odla Avocadoträd inomhus
Hej!
Läste på internet att man kunde plantera ett avocadoträd genom att sätta botten av ett frö i vatten tills rötter och dylikt växt fram innan man planterar det i en kuka. Är det någon annan som provat detta och har tips på vad man ska tänka på? :)
jag räknar tre, fyra, fem ljug för mig, ja ljug för mig
Vi hade en avocadoplanta för många år sedan.
1) se till att du tar en kärna från en mogen frukt
2) lägg den i blöt ett par dagar
3) snitta lite i toppen på kärnan så öppnar den sig lättare
sätt lite glad pack med lufthål över krukan
4) plantera på vårvintern när det är lite ljusare
En avocadoplanta kan växa rätt snabbt och blir grön och fin. Tyvärr klarar den våra torra inomhusklimat dåligt. Vi hade vår i ett par år, sedan dukade den under en vinter. Men om du kan ställa den lite svalt, ger den extra ljus under vintern och duschar den ihärdigt kanske den kan klara sig lite längre.
Tack för tipsen!
kärnan har börjat spricka efter sidorna nu och det ser ut som att det är nåt lite hårigt-ish (?) underst på den delen som är i vatten, men antar att det är p.g.a den enkla anledningen att den alltid är under vatten :)
Min lägenhet är rätt kall under vintern p.g.a. dålig isolering runt fönster och balkongdörren så svalt är det i hela lägenheten! Det blir ganska fuktigt här inne också då den är rätt liten och det blir väldigt mycket ånga när jag duschar. Skulle det vara bättre om den stod inne i badrummet när den väl börjat gro?
Nej, den behöver framförallt ljus! Men inte drag, så ställ den inte för nära ett fönster. Kolla att det inte är nåt mögel eller så som börjat växa undertill. Låt den inte stå för länge i vatten.
#3: ok, tack! läste nåt om att man borde ha sand eller liknande i botten av krukan innan man häller i jord sen när man ska plantera, hur gjorde du, hade du bara jord?
Oj, kommer inte ihåg. Men vad jag vet växer inte avocado på speciellt sandblandad jord. Det borde absolut gå med vanlig jord. Men när du sätter kärnan skall du inte ha för näringsrik jord, utan köp en som heter såjord.
Jag odlade avokado för många år sedan. Inget komplicerat, bara stoppade ner en kärna i jorden. Hade den i flera år men den var inte så fin. Bladkanterna blev torra och bruna. Var nog för torrt hemma hos mej.
Jag har 2 stycken avocado plantor hemma just nu. En satt i vatten tills rötter och en pyttestam kom upp och en satt direkt i jord. Det gick fortare med den som sattes direkt i vatten men det kan ju bero på annat också så som storlek på kärnan/fröet osv. Sätter man i vatten är det viktigt att byta vatten och tvätta av den ibland vad jag förstått. Min största växte upp så som den är nu på ett par månader.
Och den här planretades i jord (eftersom det var mindre jobb) några veckor efter den senare och den har precis bärnat komma upp nu.
Har också provat någon gång, och det brukar vara ganska lätt att få upp dem !
Det brukar gå bra om man lägger den i blöt ett par dagar
Snitta lite i toppen på kärnan så öppnar den sig lättare
sätt lite plast med lufthål över krukan och se till att den får ljus.
En avocadoplanta kan växa rätt snabbt och blir grön och fin. Tyvärr klarar den våra torra inomhusklimat dåligt men ställ ut den i växthuset så trivs den nog bra om du tar in frostfritt över vintern.
Avokado är kul, ofta fint grön. Men min erfarenhet är att den snabbt och alltför lätt blir bara en lång svag spretig stam. Därför är det bra om man snoppar av toppen ibland, så grenar den sig lättare, och lägger mer energi tillfälligt på att bli kraftig, inte bara lång!

Hade ett träd innan, knappt en meter högt. Det torkade (och dog tillslut) när vi satte igång elementen. regnskogsträd är väldigt känsliga för torka så man måste vara noga med vattningen. Har ett nytt träd som nu är ca 15 cm högt. Mitt förra träd finns på bild här på sajten om du söker på avokado.
Skynda långsamt så går det fortare.