Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 1258 ggr
davidia
2007-09-19 14:44
0

rosor.

hur ska jag göra med mina Rosor nu när frosten och allt kommer.jag vet att jag måste täcka dom.men med vad och ska jag klippa ner dom eller får dom vara som dom är?

Christina
2007-09-20 01:17
0

Vad har du för Rosor? Jag täcker nästan aldrig några utan försöker ha härdiga sorter som klarar sig ändå.

Det är dock ingen brådska. Marken ska helst frysa till litet och först då kan du lägga litet extra lövkompost eller luftig jord så att du skyddar rosen lite runt foten. Klippa behöver du inte göra nu utan det ska vänta till våren och lövsprickningen.

davidia
2007-09-20 09:30
0

ok.jag kommer inte ihåg vad dom heter..har tre stycken av samma sort.och en annan sort som är klätter ros

davidia
2007-09-23 13:32
0

rosorna heter Europeana.

Åsa S
2007-09-23 19:21
0

Europeana är en kontinuerligt blommande bukettros ca 50-90cm hög, härdig till zon 5. Det räcker om du klipper bort det som frusit ner under vårvintern samt det som ser sjukt och fult ut. Beskärningstid senvår då björken har musöron. En bra sak med kontinuerligt blommande Rosor är att de ofta kan blomma på årsskotten så skulle det bli en tuff vinter och mycket fryser ner finns det ändå stor chans till blomning.

Om det är så att rosen inte fryser ner någonting under flera år och inget är fult = man klipper lite i rosen kan man göra någon föryngring genom att man gallrar ur lite gamla grenar.