Taklutning på växthuset
Står just nu och ska välja mellan Juliana Premium på 10 m2 och Euro Serre maxi 3 på 9 m2. Har hört av yrkesodlare att taklutningen ska vara minst 27 grader för att inte kondens ska droppa på plantorna, utan rinna längs taket. Euro Serre har 25 graders lutning och det är ju i så fall ett gränsfall. Någon som har erfarenhet av detta?
Har just beställt ett Juliana Premium med 10 mm kanalplast med nondrop. Det ska motverka kondens.
Kolla detta och se vad som beskrivs om Nondrop.
Jag ska ha glas och då är det i alla fall viktigt att taklutningen är minst 27 grader. Fördelen med Euro Serre är att de har härdat glas i sina växthus. Men jag tror det är viktigt med taklutningen!

Har du bestämt dig? Vad blev det? Jag har ett av de vanligaste (billigaste) i handeln och är inte riktigt säker på vilken taklutningsgrad det är. Men är helnöjd. 9,99 kvm dvs gränsen för Friggebod var det som gällde för mig då. Och det är glas.
Det blev Juliana Premium eftersom jag tror det är viktigt med taklutningen. 30 graders lutning håller det, och jag tycker det verkar bra med stalldörr som det har också.
Christina, ditt ser ut att vara Juliana Sunseeker plus med dubbeldörr, stämmer det?

Vi köpte vårt på Skånska byggvaror och nu hittade jag det. Fast vårt var billigare, men det är också tre år sedan. Vad jag är mycket nöjd med är takfönstren som med automatik öppnar sig när det blir varmt.
Jag har också automatiska fönsteröppnare, dessutom ett jalusifönster att öppna + stalldörrens övre del. Så jag hoppas att det räcker!