Hur sköter man hallonbuskar??
Jag o min man köpte ett hus för ett år sedan nu med trädgård som överraskade… =) vi har både hallon, björnbär och jorgubbsland som jag är lite osäker på hur man ska sköta. Undrar nu om någon har några bra tips som de vill dela med sig av på hur man tar hand om dem på bästa sätt
Mvh Johanna

Här finns de info om tex hallon men oxå björnbär å jordgubbar
http://www.odla.nu/bar/hallon.shtml#
mvh/bjorsa

Tack Bjorsa. Heltäckande och bra artikel.
Joohanna - Har du någon info om hur gamla jordgubbsplantorna är? De räcker i allmänhet max fyra-fem år.

#1 tack tack
#2 Inte en aning… men kan hända att de är så gamla. Förra året gav de massor med frukt iaf =)
Tanten som bodde här före oss berättade ingenting om trädgården, hon sa bara att de inte var så mkt som behövde skötas om, att de skulle vara lättskött.. Men de vet jag inte om jag håller med om =) (allt var snötäckt när vi var på visningen)… =)

Du är inte den enda som övertar en gammal trädgård - några råd till Jacob?

Mitt problem var att jag övertog en strålande trädgård, skött som ett dibarn av en trädgårdsmästare….
Men. Vilken arbetsinsats den krävde. Det är därför jag konverterat den till en buskträdgård. Men det sved i hjärtat. Fast grannarna blev glada. De fick massor av nya planotor av mig (de hade byggt på trädgårdsmästarens jättetomt och behövde plantor - och jag behövde inte alla dessa rabatter…).

Att ha välskötta rabatter ÄR ett heltidsjobb kan jag tänka. På många sätt är jag glad att jag har en stor sommarstugetomt, där det nästan passar att det blir lite vildvuxet och snårigt emellanåt.