Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 3031 ggr
KerstinP
0

Mina nya rabatter-05

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på rosrabatten.

KerstinP
0

Den andra rabatten

Madde
0

Det såg ju riktigt fint ut. =)))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

KerstinP
0

Tack så mycket.  Skrattande

Christina
0

Vad snyggt du har gjort.

KerstinP
0

Tack. Har hört att tagetes är bra att blanda in i rosenrabatter för lössens skull men det är inte så kul när man vill gå efter pastellfärger. Är det någon som vet någon pastell som har liknande effekt.

Christina
0

Ja och tagetes är bra för jorden också. Det finns vita om du vill ha en annan färg i år. Annars rekommenderar jag kantnepeta, salvia, isop eller stenkyndel. Allt åt det blåa hållet.

KerstinP
0

Finns det vita tagetes, whaoo va bra. De andra du rekomenderade alla utom stenkyndel fanns i andra rabatter förra året. Mycket fina och tacksamma växter.

Therese-jhfd
0

Vilka vackra krukor du har nedanför trappen KerstinP.

KerstinP
0

#8 Tack, hittade de av en tillfällighet långt ut i obyggden nära Hindås fanns ett ställe där de sålde krukor.

Christina
0

#7 Den vita tagetesen heter Vanilla och är lite creme-vit.

KerstinP
0

Du är väl en pärla. Tack

bjorsa
0

Fina rabatter Kerstin såna skulle man ha, men de e väl bara att gå ut å gräva :-)alltid detta grävande

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Bjorsa,ja det är bar o gräv o se gla ut. Hahaha

bjorsa
0

Jo men inte nu sen kanske :-)de blir liksom aldrig rabatter här då de alltid finns så mkt annat att göra men de blir lite planteringar i krukor på altanen å de får duga ett tag till men sen nån gång skall jag gräva ,appropå att gräva så är de tajm för mig att gräva ner växthusplasten på ena sidan av huset så nu är 35 meter dike som skall grävas igen å vi har styv lera :-(

mvh/bjorsa

Christina
0

35 m i styv lera låter verkligen jobbigt. Vi köpte alldeles nyss en minitraktor med tillhörande grävarm. Visst ser den ut som den Farmor Anka brukade köra omkring i?

Maken tror att inköpet till en del kan finansieras genom att han hjälper andra stugägare gräva. Men jag tror att det blir svårt ta betalt av grannar och vänner.

bjorsa
0

#15 Den skulle jag oxå vilja ha men det finns ett men :-) hade tidigare 90 m att gräva upp varje höst/vår men sen ett år tog stormar å snö/regn bort en del av växthusen så nu har jag bara 35 meter hus istället för 90 m men de e bågväxthus med plastfolie på (från uba) och man förankrar plasten i jorden å nu för tiden så har jag ena sidan alltid nedgrävd och tar bara upp på andra sidan och sedan dras plasten av å snart är de dags att dra på plasten därav nedgrävning ,de e ett klumpigt sätt men billigt å enkelt kräver bara spadkraft :-)

Lägger in en bild från något tidigare år när plasten läggs på ,på bilden saknas dock gaveln

mvh/bjorsa

bjorsa
0

så här såg de ut inne i huset när de krashade en höst för ca 10-12 år sedan ,bilderna är inscannade ,kan tillägga att de tog bra tid att reda ut alla järntrådar i huset då de fanns km vis med järntråd som hade snott ihop sig  .

så idag är de 1 hus på 8,5* 35 istället för 2 st hus på sammanlagt 90 m  

mvh/bjorsa

Christina
0

Oj - det är ju enormt! Blir så nyfiken: vad odlar du?Det måste blir mer än för bara husbehov? Odlar du och säljer också?

bjorsa
0

Förr så odlade jag som kravodlare å då gurka å tomat och på deltid bara men numera så har vi bara lite husbehovsodling av paprika gurka chillie sallad för största delen av huset är dammar där jag har mina koikarpar men de e inga avancerade dammar utan mera hål i marken med plast i :-)men fiskar är min stora hobby så de e bra med lite dammar att exprimentera med .

Men som sagt i år tänkte jag testa bönor i huset så att man har lite å frysa in sen om de nu funkar för jag har testat vaxbönor men dom fick rost ,de blir så himmla fuktigt oxå i huset pga dammarna så tomater funkar inte längre då jag inte kan få ner luftfuktigheten tillräckligt för att dom släppa pollen så dom blir obefruktade .

mvh/bjorsa

Christina
0

Jag kommer nog att dra på dina kunskaper när så behövs på denna sajt. Dina erfarenheter överstiger vida mina.  OK?

bjorsa
0

Om jag har några kvar då de var ett bra tag sedan jag odlade, men om de e något jag kan så försöker jag att svara, men är ingen expert på några vis . å blommor är jag hel kass på :-)men gurka å tomat kan jag ju lite om .

mvh/bjorsa

Christina
0

Låter som ett bra team då - för blommor och Rosor är mer mitt område.

bjorsa
0

ok,du får hojta till när de något du behöver hjälp med .

mvh/bjorsa

KerstinP
0

bjorsa. Var köper man sådant växthus?

bjorsa
0

Jag köpte mina växthus från uba i malmö först ett 88 sedan ett till 89 de var då lågprishus så dom är väldigt enkla i sin konstruktion och de var väl därför dom krashade när de blev för mkt med vatten på taket sedan snö å sedan kraftiga vindar .

Men har man ett sådant på tomten som man dessutom tar av plasten på så de ser ut som en strandat valskelett ja då tror folk att man vill sälja det så varje år är de någon som kommer in å vill köpa det för en billig penning :-).

Tror att man nog kan få tag på beg stomme sedan är de bara att köpa växthusfolien min växthusfolie har jag bytt då den såg hemsk ut med alla lagningar jag gjort :-) å fattig som jag är tog jag byggplast uv beständig å den funkar dessutom blir sjoken behändigare nu 12,5 m *2,70 mot tidigare 5,5 m *15 m jag lät nämligen den ena sidans plast sitta kvar i backen å skar sedan bort så att ca 1,2 m plast stack upp å där svetsade jag sedan fast den nya byggplasten ,nu kanske nån tänker svetsa plast hur gör man det,

Jo om man tex tar byggplast och lägger ihop 2 st man vill foga samman lägger dom på tex en planka eller likn med smörgåspapper emellan sedan smörgåspapper ovanpå oxå sen så gäller det att man har ett bra strykjärn som man ställer på linne sen stryker man ihop plasten man får dock prova sig fram när det gäller effekt å vilken fart man skall stryka med men de lär man sig och har man för dålig effekt jag då blir de som om man bara hade tejpat ihop plasten dvs den går att dra isär den skall bli ett dvs dom två plast tycken skall smältas ihop. ush nu blev de så där grötigt men…..

Jo just de ,,är du på jakt efter stort växthus Kerstin ?

mvh/bjorsa

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Skulle gärna vilja ha ett stort växthus men det kostar nog för mycket. Så det får väl bli ett normalt villaväxthus.

bjorsa
0

Om du letar växthus så kan du beställa willab katalogen fast den kanske du redan har men här en länk http://www.willabtradgard.se/katalog/katalog.asp

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Tack, den har jag skickat efter. Håller på att utforska den. ;)

bjorsa
0

Nu är diket färdig grävt bara att slänga över plasten eller rättare sagt slåss med plasten :-))

mvh/bjorsa

Christina
0

Ser ut att vara fin lerjord. Men vått och tungt just nu. Och du har handgrävt?

bjorsa
0

Jupp prima lera tror nästan att den går att dreja om så vill :-)Men som du säger tung å våt nu men ingen ide att vänta tills den blir betong heller :-)

Jo den är handgrävd allt jag gör blir handgrävt :-)fast jag drömmer om en traktorgrävare men då skulle nog frun å dottern få spader för då bidde de sjö här:-)Är liksom lite knasig i dammar .

mvh/bjorsa