Jord
Jag vet inte om ni har gjort som jag : köpt jord i de där vanliga säckarna. De brukar kosta runt en 40-70 kronor i vanlig handelsträdgård.
Nyligen när jag skulle plantera en ny rabatt krävdes lite större mängder så vi ringde till soptippen och frågade. Där kostade jorden 250:- per ton. Lite skillnad:)
Väldigt stor skillnad i pris.
Men hur bra är jorden som kommer från tippen då? Är det sånt man vill använda i rabatter och kanske på landet???
Jag är inte så kunnig på sånt. Så alla svar är intressanta. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ja jag är väldigt förvånad att det är så stor skillnad. Enligt tippen så är det vanlig kompostjord. Funkar fint i rabatter och landet inte så bra att så direkt i eftersom den är så kraftig.
Jag använde det som sagt i min nya rabatt och det har redan börjat gor där… så jag vet inte om det är så dåligt att så i alla fall:D

Det är säkert alldeles utmärkt jord. Vet att tippen även i Stockholm säljer komposterad jord.
Själv köper jag säck för säck eftersom jag har en besvärlig frakt med omlastning från bil till båt och sedan till flakmoppe. Och så gör jag egen kompost, men den räcker inte så långt.
Tack så mycket för ett bra svar. =) Ja varför betala överpris för dem som inte behöver eller om man har en svår väg att frakta. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Vi köper också mycket kompostjord från tippen. Den är fin och behändig att använda, men det behövs nog mera näring. Vi betalar 100:- för ett släpvagnslass.
Tur att vår släpvagen är rätt stor!

Elenor:
Behövs det mer näring?

zzaga
Det är vad jag fått för mig, eftersom jag inte tycker att jag sett någon ökad tillväxt där jag använt jorden.
Kompostjord ska ju egentligen innehålla allt, men jag tror nästan att den här jorden är blandad med annan jord också. Den är rätt så lätt. Lättare än min egen kompost brukar vara.
Det kan vara fel. Jag kanske har varit för otålig, som så ofta förr!
I varje fall gödslar jag överallt även där kompostjorden ligger.

Elinor
Ok, kan vara bra att veta, jag som precis andvänt det till en helt ny rabatt. :/