Salvia utomhus
Hej alla trädgårdskunniga.
Jag satte en ganska stor salvia i min trädgård utanför Stockholm i våras och den verkar må bra. Jag skulle gärna vilja ha den kvar, så nu är frågan: Måste jag gräva upp den och sätta den i en kruka inomhus över vintern eller överlever den ute och hur skall jag ta hand om den i så fall.
Och hur är det med Rosmarin?

Salvia är ett stort släkte med omkring 900 arter som är ettåriga eller fleråriga. Många perenna arter är dåligt eller inte alls härdiga i vårt land. Några arter är härdiga t.ex. stäppsalvia i stora delar av vårt land om de får ha ett väldränerat och torrt läge åtminstone på vintern. Andra är bara delvis härdiga. Några arter finns också vildväxande.
Vanlig kryddsalvia är härdig åtminstone upp till zon 4 och ofta även i zon 5-6 om de står tillräckligt torrt och ev. lite vintertäckning. En del sorter är känsligare t.ex. rödbladiga och brokbladiga.
Rosmarin anses tåla 4 minusgrader, men jag har fått rapporter att enstaka exemplar har övervintrat på friland i zon 5. (Jag är lite skeptisk, men under mycket gynnsamma förutsättningar och mycket tur kanske.)
rosmarin tål ca -15c ( -22c framtagna sorter) . jag har 3på friland med lyckat resultat i zon 1-2 . kräver vind skydd på vintern och sandjord . blommar i maj i Sverige . vira in den i grönvinterväv om det går under -10c .
Jag har haft rosmarin vintrande ute. Var av den nyplanterades i början av november 2005 o den kom rätt bra på sommaren bara den fick en nyplatering. Den kom i år igen men lite segt då den platerades helt om i våras. Så visst går rosmarin att platera om.
Salvi har jag med som övervintrar.
Det jag har gjort är att slänga lite granris över inget märkvärdig alls. Där jag bor är värdens blåshål och kalt som sjutton alltd så jag tycker att dom är tåliga och inte mycket förbedelser för vintern behöver dom heller.
Stort tack för hjälpen. Jag skall pröva med att täcka bra och se om dom klarar sig.
Min rosmarin som är planterat i en kruka stod ute på altanen under tak hela vintern och klarade sig jättefint. Den blommade grannt i somras. Tänker göra likadant i år. Detta i Skåne.