Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 2817 ggr
zzaga
0

Bautaträdgård

Hej på er:)

Jag har ett stort trädgårdprojekt på gång där jag skulle behöva era råd.

Min "trädgård" är jättestor 10 000 kvm. Beläget på ett av sveriges tacksammaste odlingsområden odlingszon 0-1 på Stenshuvud , Österlen. Trädgården består delvis av en gammal äppelodling med traditionellt klippta gravensteiner träd. Äppelträden är naturligtvis gudomligt vackra problemet är: de står ganska tätt vilket gör det svårt att överhuvudtaget röra sig där utan att huka sig ner. De måste besprutas. "Gräsmattan" under träden är förmodligen inte helt näringsrik, har förmodlingen gammalt sprutmedel i sig och är fullt med sten  och ogräs av olika slag. Min tanke är då att ta bort vissa av träden och bevara andra.

Jag skulle även vilja lägga på ny jord men problemet är att man inte kan lägga på mer runt träden, då det i så fall täcker stammen vilket gör att trädet dör.

Någon som har några smarta förslag om hur jag kan göra?

Pernilla
0

Oh herredumilde. Vad avundsjuk jag blir. Jag har inga konkreta råd att komma med, jag ville bara gratulera, det låter helt fantastiskt. Zon 0-1, 10 000 kvadratmeter. Oh boy.

zzaga
0

Pernilla

Jo det är det jag alltid drömt om och önskat… man ska fasen akta sig för vad man önskar sig! Det känns ärligt talat helt överväldigande.

En del av trädgården är tänkt att vara ängsmark med något betande får eller kanske en get, en del ska göras om till en stor bevattnings damm.

Problemet med ängsmarken är att det rakt ner ifrån huset går en rad med 60-70 år gammla träd som jag inte känner för att ta bort , men det är ju inte så snyggt med bara en rad…

Så om det finns någon trädgårdslös med gräv och planterings abstinens är ni hemskt välkommna hit! Ingen som fuskar med trädgårds design/arkitekt som behöver ett "litet" fritidsprojekt?

Christina
0

Åa Zzaga det låter fantastiskt. Jobbigt men underbart. Ta foton och visa oss andra hur det ser ut och hur det blir.

Om jorden är mager blir det perfekt för en blomsteräng väl?

zzaga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Christina

Jo, det är verkligen underbart. Men ansvaret och arbetsbördan känns väldigt stor. Här kommer lite bilder

zzaga
0

Här kan man se den blivande trädgården. Trädgården går ända ner till där träden börjar…

zzaga
0

Här syns trädraden lite bättre också. Längst ner mot stenkanten är det tänkt att dammen ska ligga.

Christina
0

Tack för bilderna. Jo det är ett stort projekt. Finns trädgårdskunniga i grannområdet, som kan gå runt med dig och titta?

zzaga
0

Jag vet inte om det finns några trägådrsexperter här i närheten. Det finns ju Ulriksdalsträdgår men jag vet inte om jag har någon större lust att fråga dom.

Undras om kommunerna har någon lanskaps bevarande person man skulle kunna prata med.

elenor
0

Kan du inte vänta något år med att ta bort äppelträden? Det är så lätt att förhasta sig. De där träden ser ut att vara rätt gamla - ett litet kulturarv!
Sedan de är borta kan man inte ångra sig.
Om de vore mina träd, så skulle de absolut få stå kvar! Vilken syn med en ljuvlig blommande äppelträdsrad på våren!
Tycker att äppelträden är så vackra när de har den där formen och de är ju sådana karaktärsväxter  för Österlen.
Du kunde kanske börja med den andra delen av trädgården först!

Förstår att du kanske behöver ta bort en del av äppelodlingen, om det är för besvärligt att sköta, eller för att du behöver ytan till annat, men återigen, spara en del av odlingen och särskilt den långa fina raden! Vänta minst ett år med träden, medan du anlägger dammen och det andra på den öppna ytan.

zzaga
0

Elenor.

Visst kan vi vänta :D De har ju stått där i sextio år så det är klart att de kan stå där några år till:)

Det är mest de träden närmst huset som jag inte är så förtjust i. De står så tätt uppe vid huset. På sommaren blir det ganska så mörkt när alla träden har löv.

Men visst är det gudomlig vackert på våren när de blommar:D

elenor
0

# 10

Nu har jag tittat i ditt fotoalbum och är full av beundran över dina vackra alster! De ljuvliga skålarna kommer jag att drömma om!

Förstår bara inte hur du ska hinna med den stora trädgården också!!

Om träden står så nära att det blir mörkt i huset, så kan jag förstå om du vill ta bort en del.
Hur länge har ni bott där? Kanske misstolkade jag det hela - så ni har bott där länge redan. Då har ni väl hunnit känna efter vad som inte känns bra kan jag tro.

zzaga
0

Elenor

Tack så jättemycket!

He he.. nej inte jag heller… vi har så himla mycket annat att göra.

Jag har bott här i snart fyra år. Så jag har hunnit bo in mig lite. Men dessvärre har jag under dessa år inte hittat någon lösning på hur jag ska göra med trädgården:(

Men det är kanske bara att börja sätta igång och så måste det helt enkelt lösa sig.

Illan
0

Vilket underbart problem! Jag hade skyndat långsamt, betraktat trädgården över ett år eller så och bott in mig innan jag satt spaden i jorden. Ta gärna bilder som hjälp för minnet. Vi har en betyyyydligt mindre trädgård än ni och är inne på fjärde säsongen. Den ser nu inte alls ut som jag föreställde mig då första sommaren… Nu har jag sett vilka behov vi har, var solen lyser i maj och var växterna torkar ut i september. Har lärt känna trädgården liksom. Sen är jag inte expert och har svårt att via en skiss föreställa mig hur det kommer att bli i verkligheten. Så jag skyndar långsamt, bygger om och bygger på med perenner lite för varje år och resten strösslar jag fröer med annueller på.

Många äpplen är en fantastisk gåva- men man ska ju ta hand om dem också. Förmodligen hade jag tagit bort delar av dem ändå, trots allt…

zzaga
0

Ja visst är det.

Vi har iofs bott in oss ganska länge nu (4 år för mig och 7 år för min man). Men visst lär man sig trädgården mer och mer för varje år som går.

Det är inte för att vi inte hinner/kan ta hand om äpplena. Vi har andra odlingar runt omkring (9 hektar) , det är bara mest det att de växer så nära huset och att de måste besprutas.

zzaga
0

Christina

Jag tänkte fråga dig som verkar ha väldans koll på det här med Rosor. Har du någon bra "vildros" att rekomendera för plantering på den blivande ängen ner mot dammen?

Christina
0

Titta på CBA:s bilder här. Honungsrosen Hybrida kan bli en stor yvig buske.

Jag älskar de Rosor som ser vilda ut, som Single Cherry i den här tråden. Och Aicha är också en enkel ros som brer ut sig.

Och här finns massor med andra förslag - alla gammaldags buskrosor.

Om du vill ha återblommare finns det mycket rugosor. Titta här!

zzaga
0

Tack så mycket Christina:D