Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2625 ggr
Tilda
1

Hästkastanje

Går det att driva nya träd från kastanjerna? Hur skall man gjöra?
Har nån lyckats?

Tilda

Christina
0

Naturhistoriskas databas är jättebra.

Jag har hört om folk som får den att gro till liten krukväxt, men vet inte hur den sedan klarat sig vid utplantering.

Tilda
0

Tack Christina. Hittade följande på botanical.com

Cultivation---The Horse Chestnut is generally raised from the nuts, which are collected in the autumn and sown in the early spring. The nuts should be preserved in sand during the winter, as they may become mouldy and rot. If steeped in water, they will germinate more quickly. They will grow 3 foot the first summer and require little care, being never injured by the cold of this climate. They thrive in most soils and situations, but do best in a good, sandy loam.

zzaga
0

Jag fick kastanjeträd ifrån mina morföräldrars gård. De hade självsåttsig på en komposthög. Så visst funkar det:D

amaira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det funkar mycket bra! Jag har en mycket stor, över hundra år gammal hästkastanj på gårdsplanen. Underbart vacker särskilt när den blommar. Och hemsk när den släpper sina "knopp-höljen" framåt juni. De är så sanslöst klibbiga och fastnar under fötterna och kletar gräsligt.

Och att kratta löven på hösten går ju an, men de "miljoner" kastanjerna är ganska jobbigt att få undan. Men såklart älskar jag min gamla kastanj!

Hur som helst, kastanjer i en fuktig lövhög (kompost) över vintern, gror fint framåt våren. Sedan är den inte svår att plantera om, tycker jag.