Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 2971 ggr
KickanLilja
0

Kryddor i kök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Vi håller precis på att renovera hela vårat kök och nu skulle jag vilja ha några fina krukor med färska kryddor stående där, så där fint som det brukar vara i inredningsprogram, ni vet=)

Problemet är bara att jag inte vet någonting om växter (var de trivs, vad man har de till, inte ens hur de ser ut) och har absolut inga gröna fingrar (kan knappt hålla liv i en kaktus)… Så ni behöver jag hjälp. Jag vill plantera 3-5 lättskötta kryddor som kommer snabbt och håller sig fina länge utan att man behöver prata i timtal med de varje dag ;)

Några förslag?

Bjornen
0

Nu till hösten är det svårt att ha kryddväxter under någon längre tid eftersom de behöver endera vila på vintern eller vill ha soligt och varmt. Timjan kanske är lättast att hålla vid liv under vintern i väldränerad jord och soligt läge. Citronmeliss kan odlas inomhus åtminstone ett tag. De flesta kryddväxter som ska odlas inomhus bör ha sandblandad jord som görs enklast genom att blanda grus i vanlig planteringsjord eller använder såjord och de bör helst vara planterad i lerkrukor som andas. Kryddkrasse kan sås undan för undan och skördas efter någon vecka under ett tag och sedan sås de på nytt.

Olika doftpelargoner (Dr. Westerlund) är lättskötta och väldoftande som kan användas i bakning och matlagning.

KickanLilja
0

Tack för ditt svar! 

Okey, så egentligen är det bättre att vänta med att odla något tills i vår? jag hade tänkt att ställa de i köksfönstret över elementet..

Hur köper man timjan, citronmeliss och kryddkrasse då? Fröform eller?

Bjornen
0

Alla kan sås från frön, men kryddkrasse odlas bara genom frösådd och de är skördefärdiga efter en vecka eller drygt det. Timjan och citronmeliss finns också från plantor och det är enklast att köpa plantor. Dessa tar från några månader från sådd till första skörd.