Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2846 ggr
Alexej
2007-09-17 00:39
0

Plommonträd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en plommonträd som jag köpte för 3 år sedan. Men nu har den växt jättemycket och jag vet inte hur jag ska bekära den. Den är säkert redan 3 m högt och grenarna börjar växer ut ganska nära marken. Försökte tar bilder på den, men man ser inte så mycket. Tacksamt för tips!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Bjornen
2007-09-17 09:19
0

Det är svårt att beskriva hur man ska beskära träd. Men i detta fall ör de nedersta grenarna tas bort och man sparar grenar så att trädet blir så symmetriskt som möjligt. Man behöver inte ta bort alla nedersta grenar nu, men förr eller senare bör de tas bort så att man kan vistas under trädet. De andra grenarna kan kortas in, men det är mycket viktigt att det finns en ordentlig topp eftersom högsta punkten får mest näring. Grenar ska vara längre ju högre upp. Beskärningen görs precis ovanför en knopp som är riktad åt rätt håll. Normalt behöver inte plommonträd beskäras så mycket men ska alltid beskäras under sommar eller höst. Beskär aldrig på våren eftersom trädet savar rikligt och det riskerar att det blir skador som i värsta fall kan innebära att trädet dör.

Alexej
2007-09-17 11:01
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack, men vad menar du med "ovanför en knopp som är riktad åt rätt håll" ? Här är en bild av toppen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Bjornen
2007-09-17 17:06
0

Man styr tillväxten genom att beskära ovanför en knopp som ofta går utåt eller den riktning man vill ha på den fortsatta tillväxten. Oftast vill man ju ha grenar utåtriktade och inte riktade inåt trädet. Man kan ersätta en gren som saknas genom att styra tillväxten åt det hållet.