Änglatrumpeter
Min mor (som inte har tillgång till internet) satt och funderade över om hon kanske gör fel med sina änglatrumpeter. Hon får nämligen skott längs stammen och undrar om hon bör ta bort dessa för att få en vacker krona.

Jag låter mina skott finnas kvar och kronan blir vacker ändå. Sedan denna bild togs har stammarna blivit alldeles gröna av små blad och det ser trevligt ut. Min erfarenhet har varit att de gärna vissnar längre fram på sommaren då blomningen kommer. Men just nu låter jag dem vara.
Ska ta en ny bild i morgon och visa.
Min änglatrumpet tappade alla blad i vintras. Var som sagt bara stammen kvar. Lät den vara och nu har det minsann börjat komma nya gröna fina blad med början i kronan.
Gör de så, att de övervintrar på detta vis?…
jag låter alla bladen sitta kvar på stammen.ska försöka att föröka dom sen när dom blir större så att jag kan ta skott.

Ja den tappar alla bladen och ofta dör också en bit av stammen. Den döda stammen får man klippa ner till frisk ved och bladen kommer tillbaka.

Hej!
Dem där skotten som växer längs stammen, dem nöp jag bort när dem bara var knappt en cm stora. Och kronan börjar bli jättefin nu och det är redan massa knopp:) (Det var den änglatrumpeten som jag döpt till "Komposten" som ni säkert läst om i andra trådar)
De små bladparen som ens inte kan kallas skott, dem planterade jag för någon vecka sedan. Det var 16 stycken. Idag skulle jag kolla på en av dem för att se om det kommit några rötter, även om jag inte trodde på det själv. Men där ser man, den hade massa små vita rötter. Då bestämde jag mig för att plantera om den och kolla på dem andra "skotten". På 14 av 16 var det massa rötter! Så nu har jag änglisar så det räcker:P Det roligaste av allt var att detta bara var ett experiment:) Jag brukar experimentera med mina änglatrumpeter:)
Ett experiment jag gjorde förra året var när ett blad på en av änglisarna, det största och finaste bladet hade gått av på mitten en dag när jag kom ut. Det var fortfarande helt eller vad man ska kalla det bara att den största "nerven" som håller upp bladet hade gått av. Så jag tog en liten blompinne och hämtade nål och tråd. Sedan "opererade" jag bladet genom att jag på undersidan satte pinnen och för att den skulle sitta kvar så gjorde jag några "stygn". Efter ett par veckor var bladet helt läkt igen och jag tog bort "spjälan". Detta bladet var ett av dem blad som satt kvarr allra längst det året, med jämna mellanrum brukar ju änglatrumpeten vissna ner dem största bladen för att sätta fart på bladkronan och massa blad vissnade den ned. Men inte detta, det var först när hösten kom som den vissnade ner alla sina blad, inklusíve detta:)
Kramar/Carro

Vilken kraft och överlevnadsförmånga! Hade besök idag av en vän som har en änglatrumpet som är ännu större än min och i lika liten kruka. Så den växten klarar tydligen det mesta.
Bra idé att ta skotten från stammen och sätta dem i egna krukor. Ska försöka jag också, även om jag redan har tre rätt stora plantor och inte vet hur jag ska klara övervintra dem alla.

#7 Ja, det är ju det värsta, vart man ska ha dem över vintern:) I vintras hade jag runt 15 änglatrumpeter i ett pyttelitet rum som sitter ihop med mitt rum. I år har mamma sått några änglatrumpeter, och en änglabasun.Och vi har även tagit sticklingar ("riktiga"). Så 20 änglisar har vi, + dem 14stycken små bebbar som jag experimenterat fram :)
Kramar/Carro

Himmelska makter - så många änglar kan jag inte vinterförvara!

#9 Hehe, inte jag heller… Det var trångt med dem 15 jag hade i Vintras, och nu blir det över 30, så jag får nog trycka ner några i källaren samt några får jag väl experimentera lite ;) Några av dem som redan är "framtagna" ur mitt lilla experiment kan jag fortsätta att experinmentera med, tex genom att plantera ut dem så får dem bo ute resten av sitt liv :)
10# vad har du för färger på alla trumpeter?vill du sälja lite kanske??

#11 Färger jag har är rosa, gul, vit och röd :) Dem här små bebisarna som nu har blivit rötter på, mina "experiment", dem är blandade alla möjliga färger. Vet inte vilken som är vilken färg tyvärr… Sedan har vi även en änglabasun här hemma, en som är frösådd i år. En aprikosfärgad :) När dem små experimenten har vuxit till sig lite så kan jag nog sälja några, men hur gör man då? Vart bor du? Jag bor i Småland, utanför Vetlanda:) Eller skickar man på post?
Kramar/Carro
man packar in dom lite fint.lite jord på rötterna och sen i en påse.tidningspapper runt eller i en liten kartong/mjölkförpackning.sen lägger man den i brevlådan och skickar.super enkelt.jag skulle vilja ha en röd!!!jag bor i värmland.filipstad.
vad är en änglabasun?

#13 Ok, nu vet jag ju inte vilka som är vilka av dem här små "experimenten". Men jag kan ju i och för sig plocka en stickling från en röd änglis, eller några sådana små bladsticklingar som visat sig kunna användas vid förökning =) Sedan tar det ju ett tag innan det rotat sig och börjat växa, men jag kan återkomma till dig sedan när jag har någon röd leveransklar:)
Kramar/carro
ja gör det .så får du bestämma hur mycket du ska ha för den!!
men hur ska man göra med denna underbara växt över vinter?
jag är ju som sagt ny i allt detta eftersom vi flyttat till hus nyss=)
ställer dom svalt.och vattnar typ en gång i veckan….är inte heller så hemma på det där.går ju även att ha dom inne i rumstemperatur.kan klippa dom båda på vinter och vår.nån som kan lite mer om detta kanske!?

#17 Över vintern står mina trumpeter i ett litet svalt rum som sitter ihop med mitt. vattnar dem gör jag ytterst sällan, får dem för mycket vatten börjar dem genast skjuta skott vid stammarna och det går fort. När det redan är trångt så får det inte bli några blad på mina förräns då vi tar ut dem på försommaren:) Det man alltid ska se till är att stammen ska vara grön och kännas kall, då vet man att den lever och mår bra. Börjar dem skrynkla sig så måste man vattna den.
Det här med förvaring är lite knepigt, för dem tar ju stor plats. Särskilt urnan dem står i.
#18 Jag klipper aldrig mina på vintern, det vissnar alltid en bit av stammen iaf så på våren får man frisera den lite om man vill ;) Det jag även hört är att när änglatrumpeten kommit i blomningszoon så ska man inte klippa den i den zoonen. För då tar det väldigt lång tid tills den blommar:) Blomningszoonen är där den delar sig i toppen, ofta så ser det ut som ett "Y" vilket det kommer blad på, och så småningom även knoppar:)
Något som är väldigt bra är att köpa murarspann och göra hål i bottnen. Det finns spann som rymmer 50 liter jord eller mer, dem största spann vi har hemma rymmer ungefär 40 liter tror jag det var. Sedan har vi 10 liters spann till dem mindre trumpeterna. Murarspann är både hållbara och stabila. Fungerar jättebra till trumpeter:)
Kramar/Carro
tack så hemskt mycket för detta svar =)

#20 Det var så lite 
Kramar/Carro

I morgon lär det vara fler utslagna blommor om bara solen får lysa lite grann,
jag vill ha mera sol så att mina drar igång och börjar växa och få blommor.här i filipstad har alla sån otur så att änglarna blommar i september……

Jag har ett par mindre krukor också men nöjer mig nog om jag kan övervintra den här stora.

#22 Wow! Väldigt vacker:) Kan knappt bärga mig tills mina änglar slår ut, det är 2 st som har knopp i sig, den ena är "Komposten" (9 år) och "Kompostens unge" (Stickling från komposten från förra året). Knopparna växer för varje dag, och det bara kliar i fingrarna på mig. Längtar så tills dem slår ut:)
Kramar/Carro
angående av att ha dom ute åretrunt så går det till viss del med dom som är härdiga dvs klara -12c . alla änglar tål dock inte -12c utan en dle tål bara +5c . i sverige är dom perenner och me dmycket gödning och vatten hinner dom blomma . men man måste ha rätt sort då . jag själv har den härdiga sorten och en annan som inte alls är härdig .
kan visa bilder på mina i morgon om någon vill se !?
Det är väl klart att vi vill se!!! Ska ner till Skåne nästa vecka, får väl se om mors har börjat blomma för då får jag väl se till att fotografera dem också.
jag övervintrar min så här
dom som tål frost tar jag in efter första frost natten och där står dom tillsammans med andra änglar i en källare som håller ca +10c och dom får inget vatten . sen tas dom ut igen i söder i mars-april och står där då till okt-dec beroende sort

En av mina trädgårdsbesökare sade att jag bör plocka bort alla bladen när jag tar in och ställer undan plantan för vintern.
Jag hade två stora plantor som jag övervintrade i ett gästrum. Med avstängt element höll rummet omkring +5. Någon helg var det elavbrott på Ön och då gick det ned till nollgradigt innan vi hann ut, men den klarade sig.

#29 Intressant, vilken sort/färg är det som är härdig? Den rosa??
Självklart vill vi se bilder 
Kramar/Carro
här är min vita , den är mer buskig och växer som en galning den ser mindre ut på bilden än vad den är . denna vita är detta dens andra sommar så den har bara levt i två år så därför har dne inte så många knoppar .
och även då jag tar ut dom så tidigt på våren och har dom ute sent så är dom ändå vackra . många säger ju att jag plågar dom .
denna vita är ingen härdig den åker in efter första frost .
plus har jag ett par sticklingar men dom är små å fjuttiga inget roligt att se

flaxss - Dina änglatrumpeter är jättefina!
Ok, jag ska prova att ha en rosa änglis ute över vintern. Om jag har en liten stickling jag skulle kunna tänka mig att "offra" vill säga:)
Annars har jag både gula, röda, vita och rosa änglatrumpeter men jag provar med en rosa då:)
Kramar/Carro
ha inte sticklingar ute . utan dom måste ha stort rotsystem innan du planterar ut dom . på våren planterar du en stor och fin planta med stort rotsystem och har ni ett skyddande snö täcke så kanske det går dock tror jag bara det funkar i zon1-2 så bor du högre än 2 så hade jag inte provat
lycka till med dina Prizma_o_kristall

#41 Ok, tack för tipset:)
Jag bor i zone 6 eller 7 tror jag att det är… Småland iaf. Det brukar inte vara jättekalla vintrar här, men det kanske inte är värt att prova och riskera att plantan dör. Men om man täcker plantan på hösten, dör den iaf då?
Jag skulle gärna vilja lära mig mer om att ha dem ute:)
#42 Tack detsamma!
Kramar/Carro

Din rosa ser ut som min rosa, men jag törs inte ha min ute. Men däremot skulle jag kanske också gräva ner den i jorden.Om jag nu spar den ett år till blir det svårt hitta en hanterlig kruka som är stor nog.
Mina doftar sött som vanilj tycker jag. Bedräglig doft för en giftig blomma.
jag bor i zon 1-2 så jag vet inte hur det går högre upp . det få ju inte bli så kallt i jorden . ska du prova så sandjord och skotta över så mycket snö du kan .

jo iförsig har det inte varit så mycket snö men dock har det snöat en del då det varit som kallast dvs jan-feb . så har man över änglar prova med att ha dom ute . man kan ju även kupa upp jorden en del .

Jag blir så himla besviken! Ingen av mina fyra änglatrumpeter vill blomma. De som jag fick som små plantor kan jag väl acceptera men det stora, nästan halvfärdiga trädet, som jag fick av en vän borde väl ha blommat? Jag har vattnat och gett gödning i massor. Men nej
Plantorna har stora krukor och befinner sig i västerläge i zon 3. Den största plantan blev angripen av något som åt på bladen ett tag men nu är det borta sen ett tag.
Vad gör jag för fel?

Svårt att säga om du alls gjort något fel. Litet ohyra får vi alla på våra änglatrumpeter och det har du ju redan blivit av med. Har den grenat sig - plantan? Den blommar inte förrän den delat sig på två grenar.
jag är så glad.nu har min ena änglatrumpet fått ett blomskott!!!det blir en vit blomma.tar ju några dagar till innan den öppnar sig men jag trodde verkligen inte att dom skulle blomma i år.

#51 Det kan ta lång tid innan ens änglatrumpet vill blomma, det vet jag alltför väl;) Jag ger också näring, i massor, men ändå är det "bara" 3 av änglarna som har knopp. (Vi har ca 20 trumpeter i alla storlekar. 2 av dem som är knopp i är sticklingar från den 3:e som har knopp. Så det är lite kul att se att just dem generna är så blomvilliga:) Och dem sticklingarna är från förra året.
#53 Det är jättekul när det kommer knoppar, man blir alldeles till sig:) Sätt gärna in bild sen när den blommar:)
ja det ska jag göra!

Christina du pratade om stor nog kruka till dem. Jag har satt mina i 10-L murarhinkar som jag borrat stora hål i både i botten och på sidorna sedan planterar jag hela hinken i en stor kruka på våren och fyller på med jord i den och på hösten lyfter jag hinken med Änglatrumpeten ur krukan och skär av rötterna jäms med hinken och vinterförvarar den så i källarförrådet och när våren kommer planterar jag ner hela hinken igen i den stora krukan och fyller på med ny fin jord i krukan och Änglatrumpeten blir nöjd och glad igen

#56 Mycket bra sätt. Jag har satt mina direkt i stora lerkrukor som rymmer 15 l (MÅSTE GÅ UT OCH KOLLA). De är tunga och otympliga att bära in.
Ska absolut göra som du fr o m i höst. Ha dem i 10 l hinkar som bas. Jag har massor med hinkar i plast, zink och rostrfritt. De i plast kan jag gott offra och klippa upp hål i.

#57 Annars finns det billiga murarbaljor att köpa på byggfirmor, där har min familj köpt alla våra:) Jag har 3 baljor med 35 liter, och änglatrumpetera som är i dem växer så det knakar. Nästa år blir det att införskaffa fler i den storleken:) Så alla frösådda, sticklingar iaf kan få mer jord:)

Snyggt - men hur gör du när du tar in den för vintern?

#59 Wow! Verkligen supersnyggt
. Där måste verkligen ängeln trivas:)
Va frodiga allas änglar ser ut. Jag skaffade en för första gången iår. Planterade den i stor kruka och blandade i långtidsverkande gödsel. Sen började alla stora blad att förtvina…de blev gula och trillade av en efter en. Sen kom då de små skotten utefter stammen….
Nu har den i och för sig en massa blommor men den ser liksom hängig ut. på era bilder står blommorna ut lite…mina hänger rakt ner.( jag vattnar ordentligt…vet att de är törstiga..)
Nån som vet vad jag gör för fel?

#63 Hej! Jag har läst mig till att man inte bör använda långtidsverkande gödsel på änglatrumpeter, då det inte avger tillräckligt mkt näring i den takt som änglatrumpeten.
Jag änvänder därför långtidsverkande näringspellets, hönsgödsel och vanlig vattenlöslig växtnäring till mina. Fast allra helst ska man väl använda sig utav en enda sorts näring, tex blåkorn i flytande form det är det som ofta rekommenderas när man läser om änglatrumpeter:)
Så det kan helt enkelt vara så att din ängel lider av näringsbrist, den känner ju att den får näring av det långtidsverkande min inte tillräckligt i den takt som den kräver nu när den blommar:)
Lycka till!
Kramar//Carro

Min änglatrumpet blåste omkull under tiden jag var borta - ca två veckor. Men så här pass frodig ser den ut i alla fall när jag välte upp krukan. Ska försöka göra som ni andra och ha den i en större plasthink som flyttas till den ett riktigt stort och stabilt planteringskärl utomhus nästa säsong.
Jag klipper ner mina trumpeter varje höst så att de blir max 40 höga. Ställer ner dom i matkällaren och glömmer bort dom. Ibland kommer jag ihåg att ge dem en skvätt vatten - inte ens en gång i månaden. Tar fram dem i mars i källaren och planterar om dem och släpar upp krukorna (läs maken släpar) till en bänk framför ett söderfönster. Där står de till i maj när de kan vara ute om dagarna och stå på altanen (ingalasat) på nätterna. Ungefär andra veckan i juni får de bärja vara ute dygnet runt. Jag har en som i år är 2,5 meter och doftar citron från gula blommor, en som inte blir lika hög som har vita blommor och en buskväxande som inte blommat ännu, alla ät skott från -04. I år vågade jag inte ta fram dem så tidigt med 7 kattungar huset så de är inte så stora som de brukar. Tyvär tog frosten toppen på de två mindre igår så jag har klippt ner dem. Hade tänkt ta in dem på altanen idag :-( Bilden är tagen 5/8 och den gula når nu över takkanten och har haft 87 blommor hitintills och är full i knopp ännu. Hoppas på en frostfri vecka nu!
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

AnnaKarin - så du klipper ned dina så mycket och de blir ändå höga igen? Då ska jag ta ned min stora också. Tyckte höjden var lite kul och hade inget emot att den blev kal nedtill. Gillade det trädaktiga formatet.
Maken blir förtvivlad om vi ska ha passning på lantstället med vattning hela vintern (min trädgård är vid fritidshuset). Men en skvätt i månaden kan alltid någon granne pytsa på, om det nu skulle bli så att vi reser bort ett tag.
Läste i nån veckotidning i veckan om en dam som hade en stor trumpet men hon slängde den varje år och sparade bara ett långt rakt skott som hon hade i en burk med vatten över vintern och sedan planterade i kruka. Nästa år så ska jag ta fram mina trumpeter senast 1 mars, jag måste få dem att blomma. Längtar efter en röd också och har ev ett skott på gång till våren.
Anna-Karin
Jodå, några dagar efter att jag skrev mitt förra inlägg såg jag att det fanns några knopp i blomman!
Jätteglad blev jag!
Nu har knopparna funnits där i någon vecka och jag blir orolig över att de inte hinner slå ut innan höstkylan tar dem! Vad tror ni? Jag bor i Västerås, där vi har ung samma väder som i Stockholm. Min planta står i Västerläge. Kan man flytta en planta i full knopp till den varmare innergården där det finns södersol under några timmar dagligen och det är allmänt varmare eller finns risken att knopparna faller av?

jag tog in mina änglatrumpeter och ställde i hallstrappan.för det är flera som har knopp och jag vill gärna se dom innan det blir vinter.så jag ställer inte undan mina ännu.

Mina blommar för fullt fortfarande,men börjar nu tappa bladen. Räknar med att kunna behålla dem ute åtminstone någon vecka till.
Har en "trumpet" som är över 2,5 meter hög med massor av blommor och även knoppar nu. Den står ute än så länge och jag avvaktar. Måste dessvärre klippa den rejält för vinterförvaring om jag ska få plats (det var en liten stickling förra året).
Bif. bild från tidigare i somras (den har växt sedan dess)
/Maria

#73 Den var frisk och fin. Mina stora har tappat bladen men blommorna finns där.
Peppar peppar så lever min stora ännu, den blommar med 37 blommor och har över 40 knoppar. Hoppas att den klarar sig ute ännu en vecka.
Anna-Karin