Odla mango
Hej, jag håller på att ska försöka grodda en mangokärna 🙂 hittade på en hemsida att man skulle plantera i jord, vattna och täcka över med plastfolie tills det dyker upp skott.
Har någon här testat odla mango, nån kanske har lite tips hur man ska sköta den sen osv? 🙂
Jag har testat ett par gånger. Kärnan måste skrubbas noga och helst ska man försöka få bort "håret/raggen" på kärnan. Det kan ta riktigt lång tid innan den gror, upp till 3 månader. Grodden är enormt stor, 20-30 cm innan de första bladen utvecklas. Mangoplantan är känslig för torr luft och bladen torkar lätt i vanligt inomhusklimat.
Okej, jag bände ur själva kärnan ur den stora, å den är inte hårig alls. Okej, där jag lästa stod det inom två veckor. Okej, då gäller det att ha den stå på terrariet och spraya ofta antar jag :)
#2 Jaså, kan man göra så? Jag har en bok som heter "Sätt en kärna" författad av Ralf Efraimsson, utgiven på ICA-förlaget 1976. Där står att kärnan ska tvättas och håren ska sitta kvar (tvärtemot vad jag trodde).
Jaha, man kanske vet mer nu eller så funkar båda metoderna 🙂Ja dom flesta på youtube gör så 🙂får hoppas min planta vill.
Varje gång jag har grott Mango, så har jag tagit ur kärnan ur sitt håriga hölje. Brukar gro på ca 2veckor i högtemp ca 25-30grader. Man lägger kärnan platt ganska ytligt bara täcker lite med jord.
Precis så gjorde jag #5 :) den har redan fått en cm svans och man ser början av där stammen ska komma upp! Har den i ett rum med värmelampor så¨det är iaf 25 i rummet.
Hoppas bara att man kan hålla liv i den framöver oxå.