Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 10334 ggr
Sol-
5

Vilda vinbär?

Hittade vinbärsbuskar i skogen, förmodligen har där väl legat ett hus, för det finns väl inte vilda vinbär? Finns det något annat som kan likna vinbär och kan det isåfall vara ohälsosamt att äta?

Diana61
0

Synd att du ej tog en bild av det, men jag kan inte tänka mig annat att det en gång funnits ett hus där.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

kickboard
0

Kan det ha varit måbär du sett som liknar vinbärsbuske, men vars bär inte smakar någonting alls?

kickboard
0

Bild finns här på Ribes alpinum eller taikinamarja på finska:

http://www.lailanet.fi/arto/kasvit/060.htm

Åsa S
0

I det vilda kan man även hitta skogsvinbär (Ribes spicatum), mig veterligen är det ingen ribesart som har giftiga bär.

Christina
0

Här finns ytterligare en länk som kanske hjälper dig att kolla vad det var. Hur smakade dom?

Jag brukar smaka mig fram - särskilt när det gäller svamp.

MaMaMade
0

Jag hittade vinbärsbuskar i en rabatt här hemma o tänkte att det var rotskott från den buske m vita vinbär som står strax bredvid. Sedan tänkte jag inte mer på det. Senare på sommaren när bladen slagit ut ordentligt ser jag att det är en svartvinbärsbuske!

Mina svarta står långt därifrån så det kan inte vara ett rotskott…min teori är att fåglar ätit av bären o bajsat precis över rabatten…så sker förmodligen också i skogen! :)

Bjornen
0

Man brukar räkna med att det finns 4 arter av röda vinbär, varav en är ursprunglig vild och finns i flera underarter. De tre övriga är förvildade från odlingar som har funnits åtminstone sedan medeltiden. Svarta vinbär eller tistron har funnits vild särskilt på kusttrakter i både Sverige och Finland.

Alla vinbär kan bilda rotskott genom naturliga avläggare, men det sker endast genom direkt kontakt med busken. Det är mycket vanligt med fröplantor av olika vinbär. Särskilt svarta vinbär brukar det säkert komma upp ett otal fröplantor varje år i min trädgård. Normalt ger frösådda plantor sämre skörd och ofta något mindre bär. Men någon enstaka gång kan det bli en bra buske och kanske det är en ny sort som uppstått. Nya sorter uppstår genom fröplantor och normalt med planerad korsning mellan olika sorter, som sedan noga väljs ut och en enda av tusentals plantor kan sedan bli en ny bra sort som kommer ut i handeln med olika bra egenskaper.

kickboard
0

I sommar upptäckte jag att en ny svartvinbärsbuske börjat växa vid sidan av vår gamla kompost. Den hade redan stora bär så den måste ha varit där ett par år. Undrar om den börjat växa av frön från det som  blir kvar i saftkokaren som jag brukade tömma ur där. Eller om det kan ha varit någon bortklippt gren som slagit rot.