Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3638 ggr
Linda
0

Skogsträdgård

Vi köpte vår lilla hästgård för 3 år sedan så nu är det vår rensning för tredje året och äntligen har jag lyckats läsa känna min trädgård lite bättre!

-Från början var den ganska misskött eller snarare ingenting gjort på många år men tomten inbjuder till bra fantasi och mycket vilda blommor eftersom den både har skogsmiljö och ängsgräsmatta och vanlig gräsmatta (efter mkt slit.)

-Jag har även lärt mig att mossa går att tyckas vara vackert och att man får ta tillvara på stenar, trä material för att få tomten mer inbjudande.

-Hur har ni gjort i era skogsträdgårdar?

-Själv har jag efter ihärdigt grävande, rivande lyckats hitta orginal tanken med kantsenar runt rabatten osv.

-Men ist för att ha något tema i rabatten låter jag det växa ganska vild bland lökarna och sattsar på stora krukor ist för att få en känsla av mer ordning.

-Ibland kommer det vandrare förbi och berättar att: tänk här gick vi för många år sedan jusst bar för att Björkeberg var så underbart fint att titta på.

-Tydligen bodde här en äldre man för ca 20 år sedan som grundade trädgården och gjrde så att folk gick gärna sina promenader jusst bara för att titta på hans trädgård.

-Långt dit har jag kvar men hoppas att jag sbnart kan ta lite bilder och insperera med något samt få tips ut av er.

Vänligen/Linda med inte särskillt gröna fingrar..

Christina
0

Hela vår tomt bestod av sly och skog. De första åren ville vi bara röja. Först för att få en plats att bygga hus på och sedan för att få ljus omkring huset. Men varje gång vi frilade en fläck tog starrgräset över och slyn - ja ni vet - den mår bara bra av att klippas. Stora bitar ersättas därför med gräsmatta för att på enklare sätt hålla ytorna fria. Rosor och rabatter ska kanta gräsmattan och krypa upp och in i skogen.

Min dröm är egentligen att få det hela att se lite vildvuxet ut. Så jag har gått in för rosenbuskar som ska bli stora och växa i skogskanten. Mycket rugosor och kanadensiska Rosor. Och arter av vildrosor. Kompletterat med gammaldags perenner.

Bitvis har det blivit en hygglig blanding av vilda prästkragar och liljekonvaljer mellan planerade blommor. Men min svaga sida är att jag slarvar med att rensa ogräs och fram på sensommaren brukar det se lite rörigt ut.

Du kan få en viss uppfattning om hur det ser ut hos mig om du klickar dig omkring här www.runmaro.net. Min sida som jag gjorde iordning för att komma ihåg vad jag planerat, när och var. En hel del bilder ska bytas ut när växterna kommit igång.

Ser verklgen fram mot dina bilder så småningom och återkommer ang det fina erbjudandet om gödsel.

Linda
0

Jag hade ju lite tur för jag äger ju 8 slyröjjare (mina hästar) vi gjorde hage av hela tomten till att börja med och trotts groparna som blev var det värt det, allt var lensat och det var bara och kavla upp ärmarna..he he Någon som behöver låna slyröjjare?

Linda
0

#1 Läckert med vatten…lyxigt:)

Wanilj
0

-Christina! Vilken fantastisk sida du har!!!

bebbe
0

Om ni har en helt igengrodd tomt som ni vill ha rensad från allt utom träd är mitt tipps, hägna in med el, släpp ett antal (beroende på tomtstorlek), smågrisar, när hösten kommer är det garanterat ogräsfritt, även alla växtrötter åker med,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Christina
0
EvaRittsel
0

Jag älskar tomter som inte ser för planerade ut. Men vilket jobb det ändå ligger bakom. Eftersom jag är rationellt lat har jag satsat på blommande buskar och buskar med blad i olika gröna nyanser. Då får jag glädje av trädgården från vår till höst - och även vinter - utan att behöva flänga runt och rensa, rensa och rensa. Bekvämt, vackert och något för den som inte har mycket tid men gillar sin trädgård. Det tog några år att få stuk på den. Men nu behöver jag bara toppa grenar och rensa ut när buskarna blivit för risiga.

Linda
0

#7 Absolut, ett ytterligare tips är ju att välja krukor istället för rabatter.

KerstinP
0

Har vandrat runt på din hemsida Christina. Den var jättefin. Jag återkommer med all säkerhet. Hälsningar Kerstin