Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 3440 ggr
anki1
0

vacker växt, men vad är det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte om detta är rätt grupp. admin får gärna ändra om det blev fel. Jag såg denna fina växt med blåa blommor när jag var ute och gick i morse. I anslutning till gatan jag bor på. men jag undrar vad det är kan det vara spikklubba tro. För det finns också p gatan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
0

Det här vet jag är spikklubba. Den är väldigt fin, men ska ju inte växa i ett bostadsområde. blomsteransvarig har försökt dra upp den flera gånger

anki1
0

Tycker de har vissa likheter med varandra.

TinaNordberg
0

Tror på ballongblomma.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[peter54]
0

Jag håller med Tina, ballongblomma 🙂 Bilden är tagen i solljus så blommorna ser vita ut, men de är blå.

[peter54]
0

Närmare

anki1
0

Få se när den slagit ut helt. Just nu är den inte utslagen. Det var soligt när jag skulle fota den, så jag ställde mig för o skuggade.

helisa
0

Bild 1 är ballongblomma, den är en av mina favoriter, så otroligt lättodlad och blir stor och fin, ibland har jag tur och den självsår sig (odlar i zon 4)

anki1
0

Ja den är fin ,Bild 2 är spikklubba, den tog jag bara med för jämförelsens skull. Den är fin den med. men är ju väldigt giftig o hallocinogen. Någon har tjuvsatt frö. Plantan har ryckts upp flera gånger men kommer alltid tillbaka.

catr.ruds
0

Den översta är en ballongblomma.

anki1
0

OK tack. Det är inge farligt då

catr.ruds
0

Det bästa sättet att känna igen en blå ballongblomma är de svarta prickarna på bladen. man får se upp bara så att man inte får dom över hela trädgården då dom förökar sig väldigt fort och de kan blir riktigt stora.

anki1
0

Den här växer i vårt bostadsområde. Men jag gillar den och har försökt sätta frö av den på landet, utan att lyckas. men vi har zon 4 där. här där jag bor är det 1 eller 2. kanske jag ska ta frö av den här och sätta. Om det hinner komma några vill säga. Den har inte slagit ut ännu.

[peter54]
0

#12 Så i kruka. vi har alltid våra i stora krukor, de blir mycket större och finare då eftersom de slipper konkurera om utrymmet. De är känsliga för blåst, så med kruka kan man flytta dem i lä när det blåser eller regnar hårt.

Det räcker med att spara en frökapsel varje år, den innehåller minst 100 frön. Jag brukar så 4-5 frön utspritt direkt i en riktigt stor kruka, 10 liter eller liknande redan i februari - mars inomhus.

anki1
0

Ok ska prova det.

helisa
0

Jag odlar i zon 4 direkt i rabatt, dom är helt galna att växa, ibland planterar jag dom som en ettårig häck.

[peter54]
0

Hos oss blåser det för mycket. Frilandsodlade blir ynkliga i jämförelse med dem vi har i krukor.