Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3947 ggr
Madde
2006-04-21 00:59
0

Tomater!

Just nu bor jag i lägenhet men har planer på att plantera tomater nu. Vad ska jag tänka på och vilka tomater kan ni rekommendera. Ska jag ta frön eller färdiga plantor???

Testade förra året men det blev hela 1 tomat på den plantan. =)))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Christina
2006-04-21 01:50
0

Absolut köpa plantor! Kostar inte mycket och gör det så enkelt! Föreslår körsbärstomater, som mognar tidigare och är jättegoda och roliga att plocka och äta allteftersom de mognar. Två plantor räcker långt. Ska du ha dem på balkong i kruka eller..?

Madde
2006-04-21 11:56
0

#1 Tack så mycket för ditt snabba svar. Skrattande

Jag har tänkt och ha dem i en stor hink… Blir nog så att jag köper 2st.

Men ska jag göra hål så vattnet rinner igenom eller är det något annat jag bör tänka på?? Skrattande

Christina
2006-04-21 14:26
0

Ja det måste finnas avrinning. Så väljer du plasthink framför en stor blomkruka får du göra tre fyra hål i botten. Lägg gärna ett par skopor grus i botten, alternativt sand, innan du fyller på med jord.

Om plantorna du köper är byttesmå så låt dem växa til minst 10-12 cm innan de sätts i hinken.Använd vanlig blomjord.

Tomater behöver mkt vatten. När plantorna börjar blomma är det också lagom att gödsla då och då.

Beroende på sort behöver tomaterna ofta stöd. Det finns små billiga bambubågar och plastspaljéer i plantskolor och blomsteraffärer som de kan klättra på.

Tomatplantorna behöver också "tjuvas", bilket är att du kniper bort sidoskotten, de som växer fram i bladvecken. Busktomater däremot kan växa fritt.

På sensommaren är det lämpligt att toppa högväxande tomatplantor. De slutar då att växa på höjden. De tomater, som redan bildats, får mera näring och har större möjlighet att mogna innan frosten kommer.

Ser fram mot sensommaren då vi kan visa varandra foton på hur det blev!

Faxlin
2006-04-21 15:58
0

Hmm, funderar också på tomater i år faktiskt. Men vet inte riktigt vart jag ska göra av dem någonstans. Altanen skulle ju gå, men det är en nackdel med det. Vi har så ruskigt varmt på våran altan jämt. Och sol från morgon till kväll, men klarar tomaterna denna olidliga värme eller dör de av värmeslag?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Christina
2006-04-21 16:28
0

Tomater vill ha hur mycket sol som helst men då krävs också att de vattnas rejält.

Madde
2006-04-22 03:01
0

#3 Åh vilket bra svar jag fick av dig Christina. Japp jag ska ta massa kort. Det är en hobby jag har. =)

Förra året missade jag att nypa av sidoskotten. =) Måste ha varit därför jag inte fick några tomater. =) Så fel det kan bli ibland. Tur att Trädgård.ifokus finns.

Madde
2006-04-23 22:40
0

Är det för tidigt och ställa ut tomatplanterna över natten på balkongen. Eller ska man ha dem inne om nätterna och ute om dagarna???

Christina
2006-04-23 23:13
0

Om plantorna är små ska de försiktigt ställas ut för 'avhärdning', dvs vänja sig vid solen ett par timmar varje dag. Efter någon vecka kan de troligen stå kvar ute hela dagen. De tål inte frost. Så kolla väderleken. En frostnatt tar död på plantan.

Madde
2006-04-23 23:19
0

#8: Tack så mycket för ett snabbt svar Christina. =)