Marktäckning med sjösten
Jag har en liten hörna där det mest växer något slags rödbladig klöver som ogräs som jag vill sterilisera. Jag vet verkligen inget om det där, jag gillar organisk trädgård och round-up är portat.
Hur djupt måste jag lägga av sjösten om jag nu vill slippa all växtlighet? Krävs något dränerande underlag? Lermark (Eslövs bördiga jord) men högst upp på tomten, där är aldrig surt.
Jag kan ju fråga i butik, men är fascinerad över dagens trädgårdar med sten, bark och buske. Så tråkiga och sterila!!
Ops! Syftningsfel där :) Det är alltså hörnan jag vill sterilisera och inte rödklövern! :)
Du får lägga väldigt djupt med singel om du vill slippa växtlighet, men om du lägger markduk under så behöver du bara någon centimeter.
Markduk… ok, får kolla upp detta lite.
Tack för svar!
Köp som ogräsduk eller liknande på handelsträdgården eller geotextil på byggvaruhuset :-)
Jo…. markduk får det bli. Lite avigt med alla hörn och prång men det skall väl lösa sig.
Hur är mullvadar med markduk? Äter de sig igenom? Kanske finns kevlarförstärkta varianter???
Haha, ingen aning. Men man ka ju lägga kycklignät under isf. Fast om man gräver bort översta jordlagret så finns det inte så mkt gott kvar för mullvaden att leta efter (mask och insekter) och då kanske de håller sig därifrån.
Finns ju väldigt olika kvalitet på markduk. Jag jobbar som trädgårdsanläggare och använder geotextil som man köper i byggvaruaffären, det gräver de sig inte igenom. Men vanlig tunn svart duk dom de ofta säljer på trädgårdsavdelningen bauhaus och liknande vet jag faktiskt inte.
Min lille mullvad bor under garaget och gräver i kant mellan husgrund och tomt. Där är lätt att gräva tycker han… stenarna skall jag ha mellan hus och garage. Min lille mullvad är inte som andra mullvadar, för inte hittar han mask under garage eller hus…