Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 7884 ggr
cat-malou
2007-06-17 22:42
0

Kryddväxter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte på Rångedala denna pepparmynta.

Jämför den med nästa…

cat-malou
2007-06-17 22:44
0

Denna hittade jag hemma hos min mor, har visst själv tagit dit den nån gång…Oskyldig

Denna luktar också pepparmynta, enligt min mor kom jag hem med den som pepparmynta. MEN denna planta har ludna blad, den från Rångedala har blanka blad. Vilken av dem är det som är pepparmynta och vad är den andra i så fall????

Bjornen
2007-06-17 23:08
0

Ingen av bilderna visar pepparmynta. Den första kan vara grönmynta. Den andra liknar mest den vilda åkermynta.

Pepparmynta har de typiskt mörka nästan lila kala stjälkarna. Många gånger säljs fröplantor och då blir det något annat. Men bägge bilderna visar inte frösådda pepparmynta utan andra arter.

cat-malou
2007-06-17 23:12
0

Lite kul att det verkar finnas så många olika som är så pass lika ändå. Blir ju lite mer "sport" att försöka hitta rätt sort då. Men om man vill använda de här, används de då på samma sätt som pepparmyntan?

Bjornen
2007-06-17 23:16
0

Om man vill ha en äkta mynta måste man dela dem eftersom det blir en ny mynta vid frösådd. Pepparmynta har stark smak medan andra myntor har svagare snak och ibland en annan smak.

AnnaLundin
2007-09-06 23:06
0

puttar upp den här tråden med en relaterad fråga om Mynta…

Jag köpte två krukor med mynta bland örterna på Ica i våras, splittade upp dem i totalt 6 plantor som sattes i en gigantisk kruka här ute på trappan. Är det någon som vet vilken sorts Mynta det kan vara? Den smakar väldigt mycket i alla fall…

Och fråga nummer två - är mynta ettårig eller flerårig? Om det senare, hur övervintrar man den på bästa sätt?

Tacksam för svar!

Bjornen
2007-09-07 15:37
0

Utan bild på plantan är det omöjligt att artbestämma dem.

Riktiga myntor (Mentha) är fleråriga och ofta långlivade som sprider sig ordentligt. Dvärgmyntan (Mentha requienii) är kortlivad och övervintrar dåligt i svenskt klimat. Däremot finns det andra växter som också kallas myntor men tillhör andra släkten t.ex. Calamintha, Agastache och Monarda. Av dessa finns det härdiga perenner, dåligt härdiga perenner, kortlivade perenner och ettåriga eller tvååriga växter.

Myntor övervintras bäst i tyngre jordar och brukar vara svår att övervintra i krukor.

heliotropes
2007-09-08 00:22
0

Jag har Äppelmynta,Pepparmynta,Krusmynta och en mynta som jag inte är säker på.

Den påminner om pepparmyntan men är inte så violett till färgen och bladen är taggigare i kanterna.

Är det någon som vet redan nu vad det kan vara för någon mynta?

Tänkt tagit kort vid tillfälle.

Alla dessa mynter överlever ute året om i zon4-5

Eva // medarbetare på Perser

Maria
2007-09-10 20:00
0

Jag har en klassisk pepparmynta som sprider sig enormt.

Då jag är ganska matlagningsintresserad så retar det mig ofta när det står mynta i ett recept. Vilken sorts mynta??? De har ju så olika smak. Finns det någon slags "allround"mynta som man kan använda?

Någon som vet?

/Maria

AnnaLundin
2007-09-11 02:21
0

Jag kände mig tvungen att gå ut och knäppa bild på den direkt… Den börjar se lite vissen och trist ut nu, men har varit en prydnad hela sommaren!

Jag planterade i kruka just för att de sprider sig så in i vassen annars, efter vad jag har förstått. Det är dock en ganska stor kruka, den är väl ca 30 cm i diameter och knapp 30 cm hög eller nåt.

Nån som kan avgöra vad det är för sort utifrån bifogat foto?

AnnaLundin
2007-09-11 14:25
0

Kan tillägga att den doftar som det gamla tuggummit "TOY"…

Bjornen
2007-09-12 09:19
0

En gissning att det är grönmynta.

Christina
2007-09-13 14:37
0

#10 När man nämnar mynta i recept avses den vanliga pepparmyntan. Den använder jag till mintsås, drinkar, efterrätter mm.

Sedan finns det mer svagsmakande sorter. Har blivit rätt förtjust i ällemyntan som har ljusgröna blad med vita kanter. Doftar och smakar äpple och är också väldigt dekorativ med sin ljusa grönska.

Maria
2007-09-13 21:03
0

#12#

Tack, då kan jag med fördel använda mitt "ogräs" klassisk pepparmynta i matlagningen.

/Maria

AnnaLundin
2007-09-13 23:40
0

Finns det någonstans man kan se bilder på alla de olika sorterna av mynta?

Bjornen
2007-09-14 09:57
0

Man brukar räkna med att det finns omkring 25 arter av myntor, varav två arter vattenmynta och åkermynta samt korsningen mellan dessa, kransmynta växer vild i vårt land. Myntor korsar sig mycket lätt och överlag bör man undvika frösådd av myntor eftersom det ofta blir nya sorter eller varianter. Bestämningen av myntor är besvärlig och olika litteratur har olika namn på mycket liknande sorter. Mycket ofta har de felaktiga namn i handeln och särskilt frösådd pepparmynta är nästan aldrig riktig pepparmynta. Tyvärr säljs alltför ofta frösådda myntor särskilt på våren som utplanteringsväxt.