Vilken växt borde jag ha på sovrummet?
Hej!
Ska handla lite växter till mitt sovrum och tänkte höra vilka jag borde ha. Rummet är inte allt för stort, ganska kallt och inte stora mängder av solljus. Det börjar ju bli mörkare och kallare ute så det är ju en bidragande faktor! Dessutom har jag verkligen inte gröna fingrar och har lätt ihjäl växter.
Vilka funkar? Murgröna?
Murgröna kräver massor av ljus (om jag minns rätt)
Annars tycker jag du ska satsa på Garderobsplanta - den kan nästan stå i konstant mörker och ändå trivas bra, och den kräver inte allt för mycket, vatten då och då, inte för ofta =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Svärmorstunga är ful men tålig.
2, Står den svalt kan den blomma. då får den ganska oansenliga blommor.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Alla Sansevieria-arter (bl.a. Svärmors tunga) klarar att står någorlunda mörkt och trivs bäst när det är lite svalt på vintern. En bra tumregel är att ju svalare de står, desto mindre vatten vill de ha. Mina brukar få "en skvätt" vatten högst varannan vecka på vintern - testade faktiskt en gång att en kruka inte fick något vatten alls från november till april och det överlevde den. Nästa år fick den samma skötsel som de andra och var den enda som blommade…den fick nog "panik" 😃
Bild-googla på "sansevieria" får du se så många läckra varianter det finns! 😍
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Ampellilja lär ha någon luftrenande funktion och bör därför passa i ett sovrum. Häng upp den i en ampel i fönstret, så får den säkert tillräckligt med ljus, för det är en tålig krukväxt.
Tack hörrni! Många av dom här växterna är så fula hahah men blir säkert super, har lite bohemisk typ av inredning så det ska funka. tack för hjälpen!
Som andra har tipsat om, så är alla sanseveria-varianter väldigt tacksamma att ha att göra med. Enkla att sköta om och trevliga att titta på! Det finns även mer på suckulent-fronten som är enkelt om du inte har gröna fingrar. Det var så jag började, och man kan alltid läsa sig till hur man bäst sköter dem (t.ex. på blomsterlandets hemsida) om man är osäker. Lycka till!
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Mitt sovrum har nord-öst fönster, så jag har morgonsol men sen är det "mörkt". I mitt fönster står 3 brudorkidéer och de trivs bra, och är lättskötta =) De är inte de vackraste när blomningen är över, men när blommorna väl kommer så håller de länge. Mina kommer från IKEA, Pekås och Coop så de var billiga i inköp.
Mina vattnas en gång i veckan, eller var annan, eller var tredje… Beror på när jag kommer ihåg att ta hand om dem. Då ställer jag krukorna i vatten och låter stå en timme, sedan låter jag allt vatten rinna av så var det klart. Jag tycker det är lättskött! =)
Har svalt sovrum som inte är så ljus. Jag har fredskallor i sovrummet dom stortrivs verkligen.
Jag tycker svärmorstunga är fina med sina randiga blad, tålig växt kanon bra för dom som inte har så gröna fingrar
Min mamma brukar alltid säga att man inte ska ha växter i sovrummet för att dom tar upp allt syre? Kan det stämma?
#10: Det har hon fått om bakfoten.
Det är tvärtom, växterna "andas in" koldioxid och släpper ut syre. Dessutom renar de luften, se giftrenande växter
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Det är mammor som förbrukar allt syre. Därför har jag henne inte i sovrummet. ;-)
Haha Niklas 😂
haahahah, tack för tips, alla tipsen..