Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: trädgårdens-byggprojekt
Läst 8144 ggr
Aconitum
0

Cementblandare på önskelistan!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte dela med mig av mitt senaste projekt som syftade till att göra entrén genom grinden mot gatan lite snyggare och mer välkomnande. Här var tidigare bara en sluttande gräsmatta och det såg enbart tråkigt ut. Första bilden visar hur jag började och eftersom muren blev rätt lång förstår ni varför jag benämnde inlägget som jag gjort. Att blanda cement för hand är TUNGT…

Aconitum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut just nu. Inte helt färdigt - bl.a ska gräsmattan under rosbågen grävas bort och ersättas med marksten, men ett steg i taget….

Vid bågen har jag satt rosen 'New Dawn' samt vita och röda klematis, både vår- och höstblommande. På den krokiga grenen vilar en kameleontbuske och den ska få en bättre klätterställning så småningom.

AnnaO
0

Snyggt! Ser ut att vara ett tungt arbete. Men mödan värt.

Diana61
0

Snyggt!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Jättefint - blir gruvligt imponerad. Först det fina dammbygget och nu denna mur.

Lillianna
0

Jättesnyggt! Jag har just skickat maken på stenjakt och han pratar lite om att mura. Vad är det för skiva du har emellan??

/Lillianna

~ Lillianna ~

Margareta
0

Jättefint… kan vi inte få se en bild på helheten också??

Numer pensionär i Nynäshamn

Aconitum
0

Ursäkta dröjsmålet med svar. Skivan bakom muren står bara som stöd för murningen och har tagits bort. Och helhetsbilder får vänta något tills jag fått undan allt det "rotiga" runtomkring. Men det är klart ni ska få se slutresultatet. Tack för fina kommentarer!

Aconitum
0

Hade helt glömt bort att jag lovat återkomma med foton. Så här ser det ut nu från altanen. "Lådan" är byggd av drivved och gömmer filter och andra attiraljer till dammen.

Nästa år kommer portalen vara översållad med blomster - rosen 'New Dawn' en på var sida samt clematis 'Miss Bateman' och 'Warsawska Nike'.

Aconitum
0

Vy upp mot vägen där det finns en grind.

Aconitum
0

Och åt andra hållet…

Aconitum
0

Genom portalen mot dammen

Aconitum
0

Och gången fortsätter till andra sidan av huset

Margareta
0

Det var oerhört inspirerande att se bilderna… kanske man skall ge sig på och gjuta något. Hittills har jag bara gjutit fast ett stolpjärn på ett ställe där det inte gick att gräva för fundament

Numer pensionär i Nynäshamn

Nore
0

OJ OJ detta vågar jag inte visa frun, då blir det att börja med stenarbeten o cementblandning.  Men jag håller med övriga, mycke fint o tilltalande.              NORE

Sessan1
0

Mycket snyggt, måste jag säga. Önskar att man hade stor tomt att göra ngt på. Tyvärr har jag inte det, bara en liten uteplats.

Aconitum
0

Tja, säger jag. Glad att detta är gjort och visst blev det bra, jag är helnöjd. Men det finns måååånga hörn av trädgården kvar att fixa till. Stor trädgård är inte bara av godo. Möjligheterna är fler men kostnaderna och arbetsinsatsen ökar. I alla fall när det inte bor nå´n i huset som gillar gräsklippning ;-)

Stort tack för fin respons!

Christina
0

Åh vad det är roligt att se såna här bildberättelser med Före och Efter. Tack för det.