Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 2396 ggr
Humlan
0

Flyttat rosor..

…och fast jag har gjort efter alla konstens regler och vattnat riktigt noga plus att det regnat rejält på nätterna de sista dagarna så ser rosorna vissna ut… Snälla säg att dom hämtar sig?

Christina
0

Rosor är så tåliga så de kommer att ta sig. Jag har ofta varit med om att de tjurat lite första året efter flytten, men då vet jag i allmänhet med mig att jag grävt upp dem lite slarvigt. Det ÄR inte lätt att få med en hel rotklump, så rosen behöver återhämta sig. Nu är det också slut på växtsäsongen så tillväxten kommer igång igen nästa vår.

Humlan
0

Jag funderade på att kanske klippa ner den ännu lite mera? Det är ju en Mme Plantier & en Stanwell Perpertual, dom är ju tåliga, risken att dom skulle frysa ner här och dö i zon 1 är väl obefintlig… Men för att vara på den säkra sidan kan jag ju kupa extra mycket och täcka med granris kanske? Just Mme Planiter klippte jag knappt ner alls, blev osäker på hur jag skulle göra… Nu eller till våren, typ…

Bjornen
0

Normalt är september för tidigt att flytta Rosor. Lämpligaste tidpunkten brukar vara den senare halvan av oktober i zon 5-6. Men ofta går det bra att flytta Rosor även andra tider om man sköter vattningen. Vid omplantering av vedartade växter brukar man rekommendera att klippa bort lika mycket på grenarna som man tagit bort av rötterna. Därför bör man klippa tillbaks dem nu redan eftersom bladen fortfarande sitter kvar och avger vatten som växten har svårt att ta upp ur jorden, då de flesta sugrötterna har skadats vid omplanteringen.

Humlan
0

Ja, visst är det för tidigt att flytta rosorna men jag hade inte mycket val, tyvärr. Nu har jag klippt ner rosorna ordentligt, och vattnar gör jag rejält varje morgon. Det ska bli spännande och se till våren hur det har gått…

Christina
0

Jag har flyttat någon gång t o m mitt i sommaren. Det gick även om rosen tydligt visade att den inte uppskattade hanteringen. Bladen fökk av och blomningen avstannade förstås, men den överlevde.