Hur räddar jag min Citronbasilika
Har en buske på ca 1m och den får mer gula löv än den hinner få nya =oO Jag får panik. Över eller undervattnar jag. Den är konstant fuktig i jorden. Har läst att den inte får torka ut.
Hur/vad göra?
Mvh: Sara

Finns det verkligen ingen som kan ge mig tips om denna växt?

Basilika är en värmeälskande ettårig växt och trivs inte med temperaturer under 10 plusgrader. Den behöver sol och värme oavsett den växer inne eller ute. Utomhus bör de helst stå i rätt stora lerkrukor som magasinerar dagens värme till natten, mot en södervägg. Sedan den har blommat och gått i frö ska den naturligt vissna och dö. En svårighet är att ta in växten på hösten och den får en jämnare värme och mycket mindre ljus. Basilika vill inte stå för fuktigt och inte för torrt, för att det ska bli lagom fuktig jord bör man blanda köpjord med sand och ge den lite extra näring eller ännu hellre i egen kompostjord som inte nödvändigtvis behöver vara helt förmultnad utan det får gärna finns mindre växtrester för att jordens struktur inte ska bli för tät.
En planta som växt under sommaren kan det bästa vara att skörda och frysa in för vinterbehov.

Åååh, tack så hemskt mycket för informationen.
Ha det gött!
Mvh: Sara =o)