Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 5786 ggr
Christina
0

Sensommarblomning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad blommar hos dig fortfarande? Jag brukar tycka att blomningen är helt fantastisk så här års, men denna septemberdag tycker jag det börjar stillna av och mer likna oktober.

Men några glädjeämnen finns förstås. Bl a har pimpinellrosen Aïcha remonterat som aldrig förr. Kanske beror det på att jag för en gångs skull lade mig vinn om att klippa bort det utblommande i början av juli.

Christina
0

Och clematis förstås - det här är årstiden för de storblommiga senblommande sorterna. Under denna Jackmanni finns den tidigblommande alpinan som faktiskt kom med lite blom i aug också.

Christina
0

Betty Corning är ganska anspråkslös men jag är mycket förtjust i dessa hängande ljusblå klockor som dessutom doftar.

Christina
0

Warsawska Nike har nått klimax och nu faller det blomblad på förstutrappan varje dag.

blomje
0

jag har också en Jackmanni som blommar som bäst just nu, den har valt att slingra sig över syrenerna som står bredvid så det ser ut som syrenerna blommar igen

annars är det Pepparmyntan som brett ut sig på säkert sammanlagt 50 kvm!(vi har stor tomt) som blommar så fint till de sista fjärilarnas förtjusning, funderar på att plocka in och torka myntan så den blir till nån nytta även för mig - till fotbad och te t.ex.

kärleksörten blommar ju diskret också, glömde nästan bort den, faktiskt den växt som väckte mitt intresse för trädgård för 15 år sedan - jobbade som lärare då och på den skolan hade man kantat en liten damm med fontän i mitten, med just kärleksört, och jag minns hur oerhört vackert den förvandlades under den höstterminen och var som vackrast en tidig morgon med frost

Christina
0

Så fint det låter med Jackmannin i syrenen. Har du månne en bild? Skulle vara roligt att se!

Kärleksörten är min förtjusning också sent på året. Och Pepparmyntan finns överallt. Även där den inte ska vara. Jag har plockat stora buketter och lagt i garderoberna - tycker att de ger fin doft (eller ger de ohyra?).

Min kärleksört har just börjat rodna lite försiktigt här framför höstastern. Den blir kraftigt brunröd senare.

Torparmor
0

Den gula solbruden har precis börjat blomma liksom gullriset. En vresros har redan nypon medan en fortfarande blommar. En liten röd hitteros blommar omgiven av blommande ulleternell. Sen har jag höstrudbeckia = gullboll som fortfarande blommar fast det mesta ligger ner i gräset, hann inte stadga i år.

Rosa och röda flox blommar tillsammans med prästkragar, rysk marton, blå lupiner och vita stormhattar. Alla ölandstokar blommar förstås både ros, gula och vita. I dammen blommar fackelblomster.

Tro det eller ej, men på västra sidan om huset i en ökentorr rabatt blommar för andra gången denna sommar en jättevallmo.

Vi har faktiskt fått ovanligt lite regn denna sommar och faktiskt tvingats vattna en del.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
0

Har två blommor på min klematis "Nelly Moser", som jag planterade förra sommaren, och nävan "Ballerina" blommar fortfarande. Nävan är otrolig, den blommar från slutet av maj och långt in i oktober.

Christina
0

Fantastiskt med en jättevallmo som blommar om. Mina jättevallmo - har köpt tre st det senaste året - ville sig inte riktigt. Hoppas på nästa år.

Vi har heller inte fått särskilt mycket regn faktiskt. Just nu är det knastertorrt i skog och mark.

blomje
0

HÄR KOMMER BILD PÅ MIN KLEMATIS I SYRENEN, LITE SVÅRT ATT FOTA I KVÄLLSMOTLJUS

blomje
0

Hittade mitt silverax på väg ut nu när jag skulle fota - men det blommar inte än, hoppas den hinner innan det blir för sent.

Apropå nederbörden. Jag överdriver inte när jag säger att vi fått max 50 mm regn här hos oss under hela sommaren, så vi har vattnat - så olika det är i vårt avlånga land

kickboard
0

Min strandveronika som jag sått iår står i full blomning, men det kanske beror på att den kommit senare i gång då det är första året.

Christina
0

#10 Att regnet fördelar sig så olika. Vi fick hyfsat med regn men inte mer än vi ville ha. Snarare mindre.

Roligt att se jackmannin i syrenen. Jag har blivit mycket sugen på flera clematis som ska få klättra i tidigbrommande buskar, så jag är glad för all inspiration.

#11 Min strandveronica blev fin men sedan svartnade den av svamp nedtill. Ungefär som mina stormhattar. Hoppas de hämtar sig till nästa år. Ska krafsa bort lite ytjord kring dem och lägga rent under.

Citronmeliss
0

Här hos mig blommar höstfloxen för fullt både den vita och den "Cerisfärgade". Enkel och dubbel såpnejlika kämpar också på så det doftar fortfarande ljuvligt på kvällarna!

Hittade även midsommarblomster bakom syrenhäcken som behagar blomma om! Sedan är det ju förstås fullt av rosa malva överallt den blommat som aldrig förr detta år…

Sist men inte minst så blommar även Vresrosen tappert på och sprider en härlig doft i trädgården den också!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Torparmor
0

Malva ja, både den rosalila och vita blommar - självsådda i grusgången vid groventren. Och tänk att jag glömde min Magnus - echinean, den står så stor och stolt i flera av mina rabatter. Fick några elendiga plantor av min dotter för två somrar sen, trodde alldrig det skulle bli något av dom, men dom har verkligen förvånat mig.

anki1
0

Min vitaflox blommar och så gullriset. Min ena multiblue clematis, den som inte blommade tidigare uta bara växte har satt 8 knoppar. den har ränt iväg ytterligare, kommer snart över mitten på rosenbågen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

poja
0

Den lime färgade perenna solrosen är sist ut  i min trädgård. Den är maffig.

Christina
0

Limefärgad perenn solros - åh ha du en bild att visa mig?

heliotropes
0

Ja..inte är det så många växter som blommar nu.Men den jag gillar mest just nu ute är denna.

Eva // medarbetare på Perser

cosmonita
0

Min finaste just nu är förutom flitiga lisan som jag nämt i ett annat inlägg min låga solros "Fire Cracker"

Margareta
0

Rosorna jag själv planterat, Clematis och en och annan aster blommar hos mig.

Den här trädgården var verkligen ingen höstträdgård, men tanke på att våren var så underbart fin.

(För nytillkomna passagerare: Jag flyttade hit i dec 2006, så det är mitt första år …)

Numer pensionär i Nynäshamn

catcat69
0

Rosen Leonardo da Vinci har remonterat, höstflox i olika färger, 4 olika echinacea, 1 frösådd rosa riddarsporre, temyntan, hortensior (fast mina endless summer var kinkiga iår bara 1 blomma per buske) och så lite kärleksört.

Ja,så blommar frilandshibiskusen lite klent i sina krukor och så får jag inte glömma dahliorna, hann precis täcka dem före vår frostnatt förra veckan.

Mervi
0

Mina Rosor har nu en andra blomningsperiod och är översållade med blommor. Syrenhortensian och den vanliga blommar jättefint.

Och även rosensprieorna har nya blommor. Och massa höstperenner som blommar.

Mandysan
0

<Mina smultron, helt klart ;-)

Margareta
0

Jag har handlat lite sen sist för att få något som blommar.

Sköldpaddsört var en söt liten bekantskap som jag hittade.

http://www.odla.nu/artiklar/skoldpaddsort.shtml

Numer pensionär i Nynäshamn

elenor
0

Här blommar fortfarande många blommor. Många perenner blommar om sedan de blvit nerklippta efter första blomningen.

I förgrunden står dahlian Arabian Night. Längst bort är det en stor Mozart-ros, tillsammans med Dainty Bess och Leonardo da Vinci. Bakom LdV blomstertobak, som doftar himmelskt om kvällarna!

Dainty Bess på finns också med här på den bifogade bilden.

En del av rosorna är vackrare nu än de varit tidigare i sommar. De gillade inte regnperioden något vidare.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=6398d226-1a4b-4a89-a68e-1468fc7031c2&Filename=Trädgårdsvy 8 sept (Large).JPG)

elenor
0

Vilken fin Aïcha du har, Christina! Har precis planterat en Aïcha i min trädgård och längtar till den ska bli så där fin.

Den står i bakgrunden på bilden här ovanför, en bit bakom Mozart.

Ahnna
0

Här blommar rätt mycket, faktiskt. Blir lite förvånad över att det står i varenda trädgårdstidning att allt är så dött och uttorkat så här års, och att "alla perenner har blommat över för länge sen". Det håller jag inte med om!

I rosenrabatten blommar Peace och The Fairy för fullt, och Louise Odier, Mme Plantier och Maiden's Blush har knoppar på gång. Judekörsen har precis slutat blomma och fått gröna lyktor som förhoppningsvis hinner bli orangea innan frosten tar dem. Bredvid dem blommar mina frösådda sommardahlior, ringkragar och sommarrudbeckior. Också några minirosor som jag har planterat ut i rosenrabatten blommar nu.

I en annan rabatt blommar rosa stockrosor, bollgilia, blå och svart blåklint och broksalvia. I ytterligare en annan rabatt blommar min frilandssådda backtimjan som inte grodde på hela sommaren, men som kom igång ganska nyligen. Där finns också kantnepeta i blom.

I det nya stenpartiet blommar stäppsalvia, någon form av campanula, mer kantnepeta och pepparmyntan har knoppar på väg att slå ut. Bredvid står en nyplanterat Jackmanii med en ensam blomma i toppen.

Lite varstans blommar vit och gul rölleka, röd kärleksört, nån vit blomma som jag inte har identifierat och en gul ros som jag hittade i en igenvuxen del av trädgården. (Ser ut som en Friesia.)

Är inte det höstblomning så säg?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Just det, funkiorna blommar också!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se