Rotskott av akleja?
Jag köpte en fröpåse på utförsäljning i våras, den var ifrån England med såldes i en svensk butik. Mörkt lila akleja med limegula blad, jättesnygg. Tror att den hette Purple Emperor, men jag kan ha blandat ihop den med nån annan… Skulle passa ypperligt i min blåa rabatt i alla fall, tänkte jag. Men bara ett frö grodde! Den plantan fick i alla fall ta plats i den blåa rabatten och har överlevt sommaren, dock utan att få någon blomstängel.
När jag rensade lite ogräs i rabatten nyligen hittade jag plötsligt en pytteliten aklejplanta med samma limegula blad. Den ser ut som en liten kopia av den andra plantan. Men hur har den kommit till världen? Plantan som jag planterade ut har ju inte blommat och har därför inte kunnat fröa av sig. Kan det vara ett rotskott? (Skickar aklejplantor ut såna?) Eller finns det någon annan förklaring?
Lång förklaring på en enkel fråga, men jaja… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag tror nog som #1 för jag har heller alldrig hört om rotskott.Aklejan är ju tvåårig så nästa sommar kommer du att få njuta av dem vackra blommorna =)
Jag tror som föregående skrivare att det är frö som grott lite senare.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Akleja är ett riktig perenn växt och livstiden på en planta bör man räkna med omkring 7-10 år utan förnyelse. Aklejan blir inte så mycket äldre men kan genom en delning förmås bli som nya igen. Man delar och sätter delarna i krukor eftersom de brukar ha lite svår att klara omplantering direkt på friland om det inte görs sent på hösten. Aklejan bildar inte rotskott, men en rot kan ibland grönska om de frigörs från moderplantan. Köttiga rötter angrips lätt av olika insektslarver som kan förstöra en aklejplanta och då blir livslängden kortare.
Det är inte ovanligt att frön gror olika snabbt och i detta fall var det ett frö som grodde ovanligt sent
Bjornen, Jag har en planta som fanns när vi kom till tomten och det är 15 år sedan, och den är lika fin fortfarande. Jag har flyttat aklejor lite hur som helst och det har gått bra.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Vet inte om jag köper att det skulle vara ett frö som grott senare.
Den lilla plantan är ju nästan 1 meter ifrån den stora plantan…
Och den stora plantan planterades om i en ny kruka med ny jord innan den sattes ut i rabatten, så det är verkligen en minimal chans att något frö följde med…? Men jaja, jag är i alla fall lycklig över att den har funnit nåt sätt att föröka sig, de limegula bladen passar enormt bra just där! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se