Jora-kompost, hur fungerar den?
Vi har en Jora-kompost och undrar lite hur man får den att fungera bra. Dels undrar jag hur den fungerar öht då den ju hänger i luften. En vanlig kompost står ju på marken och man har mask i den, men i en sådan här "luftburen" kompost så kommer ju inga maskar in.
Någon som har en sådan kompost (eller kunskap om den) som vill vara vänlig och beskriva hur man startar upp den, hur den fungerar och hur man bäst sköter den? Hur fuktig/torr ska den vara? Är det något jag ska undvika att hälla i den?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Temperaturen kan bli för hög för maskar, men det är främst mikroorganismer som sköter komposteringen. I en vanlig kompost sköter maskarna luftningen genom att de gör gångar, men en Jora luftas ju ändå, genom att man vevar runt den, och den luftas mycket effektivare än av maskar, så därför går det fortare och det blir också varmare genom bakterieverksamheten.
Du har ett par olika fack, och man använder dem växelvis. För att få igång komposteringen kan det vara idé att ha i lite jord, eller kompost, så att man har hyggligt mycket mikroorganismer för att starta förloppet. Trumman kan vara relativt välfylld, men det måste vara en hel del luft, så halvfylld är lagom. När det sjunker ihop lite kan man lägga på mer, och när det inte sjunker mycket mer, men fortfarande syns en hel del okomposterat fibermaterial använder man den andra sidan och fortsätter veva medan man fyller den. Vattna lagom när det behövs. Komposten ska hela tiden vara lätt fuktig. Blir den för torr händer inget.
Maskar behövs som sagt inte. När man börjar få mycket i den andra behållaren är den första vanligen klar att tömma, och så kan man fortsätta växelvis med de två behållarna.
#1 Har läst att man ska/kan ha i träpellets (typ värmepellets) för att motverka fukt? Hur vet man vad som är lagom fuktighet och när man behöver tillföra fukt och när man behöver tillföra pellets?
Men visst är det väl så att maskarna bryter ner komposten? Liksom "äter upp" avfallet? Eller är det ändå vanlig förmultning som sker?

Maskarna i en vanlig kompost äter en hel del avfall och hjälper till att omvandla det, men om man har en mer stressad kompost som blir varm, så kan inte maskarna leva där. De tål temperaturer uppemot fyrtio grader, men en kompost kan bli mycket varmare än så. När den kommer upp över sextio grader är maskarna döda.
Så det beror på hur fort det multnar, och vilken temperatur komposten når. En Jora kan komma upp i väldigt hög temperatur, så att det ryker om den, och då förbrukas en hel del vatten, så att man kan behöva vattna. Men det får man kolla genom att titta på konsistensen och känna lite. Den ska vara lätt fuktig, inte dyngsur, och den ska inte vara torr. Har den torkat, så kommer den igång igen när man vattnar. Man kan hälla på någon skopa och veva runt, tills det är lagom fuktigt.
Många bakterier trivs väldigt bra i högre temperatur, och om bakterierna bygger upp värmen till omkring sjuttio grader, så betyder det att man har mycket bakterier som tål den temperaturen och trivs där.
Jag föredrar att rafsa hö och slänga i, och det där som man klipper från gräsmattan, men det beror ju på vad man har att tillgå. Jag skulle nog inte bry mig om att köpa något för att lägga i komposten. Hö om den är fuktigare än jag vill ha, och vattning om den är för torr. Jag hade en trumkompost för en massa år sedan, och den var mycket effektiv, eftersom den luftas varje gång man drar runt. Jag brukade dra runt något varv varje dag, eller varje gång jag lade i något. Matavfall har man ju dagligen, så det blev rätt mycket vevat.
Det var rätt sällan den behövde mer vatten, mest när jag hade varit bortrest och den hade stått still under tiden utan att något fylldes på.
Okej, ja vi får väl prova och se helt enkelt ;P
Min mamma har en sådan snurrkompost förutom flera andra och hon är supernöjd med sin, har väl haft den i 10 år kanske. Massor av mask i (lättaste stället att plocka när man skall meta ;-) ), men jag tror hon flyttar över maskkompost från sin garderobskompost. Det verkar inte bli så varmt i snurrkomposten eftersom den snurras ett varv varje dag, och maskarna knallar över till facket bredvid och sätter sig på väggarna om det blir för varmt, precis som på en vanlig varmkompost.
#5 Aha.. Smidigt.
Vad är det för fel om det blir flugor i komposten?

En tanke bakom Jora-kompost är att det ska bli så varmt att fluglarver dör, men det stämmer ju inte riktigt. Om den inte blir så varm, så kan fluglarver utvecklas och man kan få en himla massa flugor. Det är ganska vanligt med flugor i en kompost, och jag tror inte att det egentligen är något fel, men man vill ju gärna slippa.
Det är större risk för flugor när man komposterar matavfall. Med bara trädgårdsavfall brukar det inte bli flugor.
#7 Okej, jag är uppvuxen med kompost, sån där vanlig markkompost, ingen aning om närmare hur den fungerade eller så eftersom pappa skötte den. Men aldrig har den varken luktat eller blivit flugor i den och vi har alltid komposterat matavfall.

Om man ser till att matavfallet man lägger i en vanlig kompost alltid är ordentligt täckt av kompostjord, så kommer flugorna inte åt det.
Jora funkar ju på ett annat sätt, och när man drar runt kommer delar av komposten att komma upp till ytan, och om den inte blir så varm att fluglarver dör, kommer larver att kunna utvecklas.
Tanken att den ska nå temperaturer en bra bit över femtio grader är nog lite optimistisk. Jag vet inte hur man ska göra för att garantera det. Jag vet att den i mitten kan bli ruggigt varm, men hela den komposterande massan är inte så varm.
Har en gammal mulltoa sen 30år tillbaka som fungerar bra utan flugor.
Det jag strör över med jämna mellanrum är torr yt jord tagen under en stor gran. Man krafsar fram den med en kratta ser ut som torvmull som jag fyller i en hink. Den är bra att strö över komposten, läste för länge sedan att sådan jord tar död på fluglarver o det verkar att ha fungerat under alla dessa år.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#10 okej, får prova det. Men frågan är hur det fungerar när man blandar runt. Man får kanske vända först och sen öppna och strö över. Får prova och se.