Ta frön från blomstertobak
Av min granne fick jag i somras några plantor av en ovanlig, hög mörkt ceriserosa blomstertobak som hon fått tag på (frön) från USA. De har blommat mycket fint hela sommaren med stora väldoftande blommor och varit iögonfallande med sin färg och sin höjd på över en meter. Jag har tittat efter frön, låtit blommorna vissna på plantan men de ramlar bara av och jag kan inte se några frön någonstans 😕 Jag skulle gärna vilja försöka samla in, i alla fall några frön, så jag kan plantera dessa vackra och ovanliga blommor även nästa år. Jag har tittat i blommornas fästen, dvs nedanför pistillbasen men ser ingenting. Är det så att fröna inte mognat än eller får vissa blommor inte frön?
Googlade lite och hittade följande: "De där pyttesmå kornen i kapseln där blomman satt är fröna, låt kapslarna sitta kvar tills de blir lite bruna och skörda sedan fröna då brukar de vara mogna. Det kan finnas hundratals frön i en kapsel. Är fröna genomskinliga är de definitivt inte mogna att skördas."
Vänta ett tag till du, jag brukar skörda mina i mitten av september o senare, bor i zon 4. Precis som #1 säger så kommer du att hitta fröna där blomman satt, när kapseln har blivit brun/torkat liksom.
#1 och #2 Tack så mycket för era svar.🙂 Då får jag helt enkelt ha tålamod och vänta ett tag till, innan de små fröna mognat. Kanske är det därför jag inte sett dom - de har varit gröna och omogna.