Oregano och timjan
Sådde grekisk oregano och kryddtimjan i förra veckan, och timjanen växer som galet, men oreganon är lite segare på att komma upp. Börjar komma upp fåtalet skott, och vi väntar med spänning på hur det tar sig.
Finns det något jag kan göra för att hjälpa oreganon lite på traven? Eller är det bara att fortsätta ombesörja med ljus och vatten och vänta?
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Eller så går du ut i naturen och plockar vild oregano (kungsmynta). 🙂 Men annars är det nog bara att vänta.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vetitusan var man hittar det ute någonstans?
Hoppas verkligen på att det tar sig! Känner mig lite otålig nu när timjanen börjat växa som en galning.
\m/
#2 Det växer precis överallt, exempelvis i vägkanter.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Inte sett något, fast jag har ju inte spanat efter just det heller förstås. Får ta mig ut och spana lite då :)
Men hur bör man ta dem ifall man ska plantera? Tar man skott eller behöver man gräva upp rot och allt?
\m/
#4 Man tar en bit med rot, den behöver inte vara stor, för den sprider sig väldigt väl sedan. Den kommer dock "vandra" i landet, då den inte vill stå kvar på samma plats hela tiden.
Alright. Men funkar den att ha i kruka inomhus? För det är lite det som är planen med kryddväxterna, då vi bor i lägenhet.
\m/
#6 Den blir flerårig om du har den utomhus på vintern. Ingen balkong?
Jodå, balkong har vi. Dock inga blomlådor än, bara en träställning vi haft ute med växter nu under sommaren (rätt nyinflyttade), så vi behöver kanske skaffa något så man kan ha det ute på balkongen då. De andra växterna har fått komma in nu i värmen för denna säsong.
\m/