Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 15102 ggr
Maria
9/9/07, 10:18 PM

Gladiolus-Vinterförvaring

Hejsan! Jag har för första gången satt Gladioluslökar som har blommat fantastiskt. Hur ska jag göra nu efter blomningen? Ska "blasten" vissna ner? När ska jag gräva upp dem? Ska de förvaras mörkt och svalt?

Kan någon hjälpa mig med detta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Prizma_o_Kristall
9/9/07, 11:22 PM
#1

Hej!

Eftersom gladiolus inte är vinterhärdiga ska dem tas upp ur marken innan det blir alldeles för kallt. Några minusgrader på nätterna gör inget för lökens skull då den är skyddad av jorden. (Bladen lär ju vissna ner i vilket fall som helst).. Man måste dock ta upp dem ur jorden innan marken fryser, för det tål inte löken.

Detta ang. hur man ska vinterförvara dem… Vissa har jag hört tar upp lökarna ur jorden och förvarar dem frostfritt i ett mörkt och svalt utrymme.

Jag och mamma brukar ha våra i urnor året om, och flyttar då bara ner urnan i källaren så får dem vara däri. Sedan på våren växer det upp gröna blad:)

Jag tror det bästa är att växten själv får avgöra när basten ska vissna ner, för då känner den ju att det är dags för att "sova vinter". Om man klipper ner blasten kommer den med all säkerhet sätta nya blad. Av ren erfarenhet vissnar bladen ner automatiskt.

Lycka till!

Kramar/Carro

Bjornen
9/10/07, 11:56 AM
#2

Gladiolus ska stå ute så länge som möjligt, men tas in innan tjälen går ner i jorden. Bladen ska inte klippas ner så länge de är gröna eftersom de fortsätter att förstärka löken så att nästa års blomning blir bättre. Den näring som behövdes för blomningen ska nybildas genom bladen och helst ska löken bli lite större nästa år.

Bäst förvaras lökarna tillsammans med jorden och det bör vara mycket jord kvar på lökarna för att de inte ska torka bort under vinterförvaringen. Att bara lyfta in krukan är mycket bra. Ofta bildas det små lökar vid den gamla löken dessa kan sparas och sättas nästa år och då blir lökarna blomningsbara året därpå.

anki1
9/10/07, 4:24 PM
#3

Min gladiolus (1st)har jag i en vanlig blomkruka, den kom inte i jorden på riktigt, för jag kunde inte bestämma mig för var den skulle stå. Den har inte vuxit mer än någon dm, och jag tänker ta hem den med kruka och allt. Och ställa den på min inglasade balkong tsv.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Maria
9/10/07, 7:32 PM
#4

Tack för alla svar.

Hade nämligen hört att man skulle ta upp lökarna så fort de blommat färdigt men det känns inte riktigt OK att redan ta in dem men nu vet jag hur jag ska göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: