min orkide tappar blommor
har haft min orkide nu i ca 4 månader och nu börjar blommorna trilla av.. är det vanligt att det gör de så här dags, ska den inte blomma längre??
e lite ledsen.. den är ju så fin. o har aldrig vågat mig på en orkide innan .. o nu trillar blommorna.. vad ska jag göra..
http://lusthus-i-parken.weebly.com
Ingen aning, kan inte alls det här med orkidéer. Men mina tappar också blommorna efter ett tag, kan inte minnas hur länge, upplever de som väldigt olika länge olika gånger och olika exemplar.
När alla blommorna är borta och stängeln börjar vissna så klipper jag av den ovanför ett öga (eller helt av om den hinner vissna helt). Sen väntar jag och så kommer en ny stänger som börjar blomma. Ibland tar det några veckor och ibland några månader. Ingen aning om jag gör rätt eller om jag sköter dom på bästa sätt, men det kommer ju nytt efter ett tag iaf så jag nöjer mig med det ;P
Jag brukar annars ha ihjäl mina blommor efter si sådär 4-6 mån ungefär ;P Så jag upplever orkidéerna som otroligt lätta eftersom dom aldrig dör (även om dom vissnar ner ibland). Har haft mina orkidéer i flera år nu =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
okej så de blommar om sen alltså… oooo va skönt i höra
http://lusthus-i-parken.weebly.com
#2 Japp det gör dom ;P Har en som nu efter några månader (?) i "dvala" äntligen fått en ny stängel med massa förgreningar på och blommorna bara poppar upp nya dag för dag.
Det är ju kanske lite småtråkigt att gå och titta på dom när dom bara har gröna blad och inga blommor (mamma klagar alltid och tycker jag ska slänga dom då), men eftersom jag vet att dom kommer på nytt så är det värt det. Och jag har iaf alltid någon som blommar. En av dom jag har blommar på egen hand i omgångar, alltså när den ena stängeln börjar vissna ner så är redan nästa på g upp. Så den har burit blommor nästan kontinuerligt, bara ett kort tag som den varit utan blommor men då hade den iaf en stängel med knoppar så man såg att det var på gång.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har en orkidé som blommat konstant i 3 1/2 år nu. Det är givetvis inte samma blommor utan de ramlar av efter ett tag men det har hela tiden kommit nya så den har aldrig varit "bar"
Jag klipper stänglarna ovanför andra ögat när alla blommor har fallit.
/Maria