Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 21968 ggr
AliceMino
2014-08-02 23:09
0

Eucalyptus

Hej! Jag är väldigt intresserad av att köpa ett eucalyptusträd. Har nyligen blivit "förälskad" i växter. Förrut har jag inte brytt mig om de som stått i mitt rum. Har antingen övervattnat dem elr inte vattnat dem alls. Men när jag stötte på eucalyptusen bestämde jag mig för skaffa en och att ta hand om den riktigt bra. Men då jag inte har mycket erfarenhet om hur mycket vatten växter behöver osv, så har jag lite frågor. Hur mycket vatten behöver dem? Skiftar det beroende på årstider?Har läst att dom inte vill ha särskilt mycket vatten på vintern. Näring? Stod att man skulle ge dem: Långtidsverkande näring och flytande trädgårdsnäring. Hur mycket? Hur stor kruka ska man ha? Hörde att dem har känsliga rötter och trivs i stora krukor. Beskärning? Hur går det till? Hur varmt/kallt ska den stå? Kan man ha den i rummet? På vintern? Hur vill den ha det då? Framför allt vart kan man köpa dem? Har bett en affär skaffa in den med vet inte om det går… Det kan uppkomma fler frågor. Tack på förhand :)

Evahelene
2014-08-04 17:12
21

Det beror på vilken sort av eukalyptus. De flesta vill ha en relativt jämn vattning, precis som merparten av växter. Det stämmer att den vill ha gott om plats för rötterna, så när du planterar om den så ta en kruka som är minst 5 cm större än den gamla. Låt den gärna stå ute på sommaren, det gör den stabilare och ger den grövre stam. Om den kan stå ute på vintern beror ju på vilken sort…det finns några som tål ner till -18. Men om du ska ha den i kruka så köp en från norra Australien, de tål att vara inomhus på vintern. Någon beskärning behöver du nog inte tänka på. Ta bara bort ev. torra / döende delarom sådana uppstår. Det tar flera år innan de är så stora så du måste toppa dem för att de når upp till taket.

Jag har haft de sorter som Impecta säljer frön till. Tyvärr så fick exet ta dem när han flyttade :( Den ena var 1½ meter hög.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!