Pionproblem
Hej:)
Jag är väldigt förtjust i doftpioner men lyckas inte riktigt med dom. Hade en knopp på 5 plantor:( Och den bara vissnade och dog bort innan det blev något (läste att det tydligen beror på tidig nattfrost).
Nu har det i vilket fall som uppstått ett nytt problem. Bladen på en av plantorna har börjat torka in. Det kan inte bero på torka det har regnat mängder här nere. Det ser inte ut som bladmögel heller. Nån som har nån aning om vad det kan bero på?
/S
Jag tror pioner kan drabbas av en sorts svamp, men minns inte vad sjukdomen heter. Ta bort drabbade blad och släng dem inte i komposten, bränn dem hellre.

Ok, tack för rådet:)

Det vanligaste felet som görs vid plantering av pioner, är att plantorna sätts för djupt och då uteblir blomningen oftast helt. Normalt sätts pioner grundare än när de planterade i krukorna och rötter ska vara i ytan eller möjligen något litet under.

Trist när det händer. Har drabbat ett par av mina nysatta pioner också. Inte de tio som jag planterade som rötter i höstas. De ser friska ut och har vuxit upp till tjugo cm ca. Endast de två som jag köpte som rätt stora plantor på Plantagen på försommaren visar svamp.
Därmed vill jag inte påstå att det var något fel på Plantagens plantor, men märkligt känns det. De tio litauiska rotplantorna är så små så de har framtiden för sig att få all möjlig gråmögel, vissnesjuka och svamp.
Torkade knoppar har jag också hört kan bero en köldknäpp under våren. Om det är piongråmögel som drabbat din planta kan det vara bra att också krafsa bort ett lager av jorden kring plantan och lägga på frisk jord. Sedan bladen tagits bort och bränts.

Tack snälla ni för råden.
Men om det är mögel , borde det inte gå att skrapa bort lite? Typ som mjöldagg eller så? Eller sitter det helt inne i själva bladet?
/S

Kan du se ett grått ludd på stammen strax ovanför jorden? Luddet sprider sig med sporer och drabbar blad och även knopparna i toppen.
Piongråmögel ska gå att hejda om inte angreppen är för stora. Ta bort alla angripna delar och helst jorden ner till två-tre cm djup och en bit runt roten också. Om angreppen drabbat mer än en tredjedel av plantan säger handboken att plantan ska tas bort och att man inte ska plantera nya pioner på samma ställe.

nop ingen ludd någon stans:(

Då är det nog inte gråmögel i alla fall och det är något att vara glad åt. Du ska se att de blir bättre nästa år.

Ok, får hoppas att den överlever till nästa år då:)
Tack snälla för all hjälp!

Ok, får hoppas att den överlever till nästa år då:)
Tack snälla för all hjälp!

Usch det ser inte alls bra ut. Det kan vara fukten - du har haft mycket regn i sommar eller hur?

Jo, det har regnat mycket här i sommar. Men det har kommit nu på senaste tiden efter att det varit uppehåll ett tag.
Hej zzaga
Maila bilden till Björn och Herman på Guldsmedgården så kanske han kan ge ett bra svar. Du hittar epostadressen på www.guldsmedsgarden.se
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Ett förslag jag har fått är att kapa av pionstjälka med blad som är bruna. Det vanligaste är ju att låta dem stå och vissna ned naturligt på hösten. Men har de ingen dekorativ funktion och är sjuka, så är det lika bra ta bort det mesta ovan jord och avvakta nästa vår.

Aha, jag trodde man skulle låta dom stå kvar tills de vissnat ner av sig själva. Tack för tipset:)

Sjuka växtdelar som angripts av svampsjukdomar är viktigt att ta bort för att minska smittorisken. Sjukt material bör inte läggas i komposten utan förstöras. Endast mycket effektiva varmkomposter kan förstöra svampsporer. Vissa svampsporer kan gå i viloläge och förstörs först vid temperaturer över 140 grader, vilket gör att inte ens kokning dödar alla vilosporer från extra motståndskraftiga organismer.
Friska pionblad har en viktig funktion under vintern för att styra bort regn och fukt från rotknölarna.

Hur vet man om det är en svampsjukdom?