Val av träd.
Hej. Jag är ny på forumet o börjar med en fråga om trädval. Jag har flyttat till en stor men tom trädgård i zon 3. Jag har diverse planer men vill börja med att plantera flera träd för att få höjd o lummighet. Träden ska vara av samma sort för att få lugn i trädgården. Det finns en lönn redan så det vore naturligt att fortsätta med, men jag skulle gärna få tips på andra vackra träd. Jag har kört fast… Lotta
för att kunna hjälp vore det bra med någon slags skiss eller ritning över hur det ser ut idag. Hur mycket sol det är på trädgården och vad som finns runt om kring?
Steg två är att ta reda på vad ni har för jord gräv en grop och se vad det är är det lera eller sand? Verkar ni ha mycket vatten eller är det torrt?
Tror inte det behöver bli rörigt av olika träd huvudsaken eller stressande av olika träd bara du inte har för många olika. Kanske tre olika storter men det beror naturligtvis hur stor trädgården är.

Fruktträd? Nytta med nöje.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag ska precis ut o mäta var befintliga träd finns för att få till en vettig skiss. Det är egentligen i huvudsak utseende på trädet som är intressant i detta skede. Jag behöver helt enkelt inspiration. Men jag kollade ulltunas sida igår o fick lite mer känsla för träd. Fruktträd ska jag absolut ha. Flera. Men de kommer att hamna i anslutning till köksträdgården. Jag har en del att ta reda på, som du skriver Omorika. Lera är det i jorden men den är inte kompakt vad det verkar. Rosor trivs bra i alla fall så den är nog inte så sur heller. Men det måste jag kolla mer noggrant. Varken torrt eller blött. Grundvattnet går högt tror jag. Just där träden ska stå är sol hela dagen, öppet fält västerut o lä från öster. Trädgården är någtra tusen kvm men fälten omkring ingår i gården så jag är fri att utöka om jag vill :) Det finns många björkar tallar ovh granar men jag vill ha in "ädelträ"… Nu ska jag jobba på skissen!
När jag var ute o mätte insåg jag att jag även har en bok. Underbart lugnt och elegant med glansiga blad o fin bark. Jag ska suga lite på detta men jag tror jag hittat vad jag letade efter. :)
Om jag var du skulle jag då satsa på stora träd. Ett lite mer snabbväxande och ett som blir stort och maffigt typ bok, ek eller lönn. Jag hade nog tagit bok för den blir så fin. Som snabbväxande hade jag iof kunna ta nått lite mindre.
Några tråd som skulle kunna passa med bok kan jag tänka mig kaukasiks vingnöt, silverpil, vitstammiga björkar, eller turkisk hassel.
Tillsammans med de ännu mindre frukträden.
Tack för tipsen. Jag ska kolla upp de snabbväxande alternativen. Jag funderade nämligen på om jag skulle leva så länge att jag skulle få se lite höjd på boken ;) Det är anledningen till att ek helt går bort.
Har du så stor mark och är intresserad av träd, så är det roligt att dra upp dem från frön. Jag har ett eget äppleträd, ett persikoträd, en svart valnöt och en vanlig kastanj, som jag dragit upp från frön, kärnor eller nötter.
Nu har jag flera nya små träd på gång. Förra året sådde jag plommon, persikor och nektariner. Av dem har två sorter kommit och där är flera små träd. Mina nötsådda hasslar är två (eller kanske tre) år gamla.
Naturligtvis hoppas jag få skörda frukt även från dessa nya plantor. Ingen vet hur länge man hänger med.
Mitt äppelträd ser ut så här och bär rikligt med äpplen även i år.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Ja Emo, man måste tänka framåt också. Jag tänker att jag ska plantera flera träd lite där jag tycker att det passar på "ägorna" en bit från huset även om jag själv aldrig får se dem i sin fulla storlek. Jag tänkte tex plocka kastanj i höst o plantera. I en annan trädgård där jag bodde förut fanns en 90-årig ek. Den planterades som fröplanta av förra ägarens mamma när han föddes. Den är härligt stor nu :)

Jisses, hur stort har du? Det låter som mer än en "vanlig" trädgård. Kul med möjligheter för så stora härliga träd.
Nja, alltså den odlade trädgården är inte så stor. Än. Vi flyttade från ett hus på en villagata i stan till en liten gård på landet för att få fritt spelrum för alla fantasier jag har. Och för att vi gillar lugnet på landet! Gården består av 6ha gärde och 10ha skog. Mitt i ligger huset med en vanlig villaträdgård (gräsmatta). Jag tänker utöka med stor köksträdgård och planteringar. Sen vill jag plantera vackra träd i klungor på gärdena i anslutning till skogen för att jag älskar träd. I och runt trädgården vill jag plantera träd för att få höjd och lummighet. Allt detta kommer att ta tid, men jag hoppas att jag får bo här ett bra tag :)

10 ha skog och du vill ha mer 😃
Låter som ett kul projekt.
10 ha björk o gran. Jag vill ha mer av annat :)
Jag hade nog planterat en dunge av Ullungrönn 'Dodong' eller ev. 'Legend'. Hade jag råd hade jag valt lite större exemplar, fem stycken eller så hade varit superfint :-) Katsura är fina med, tåliga och växer fort. Fast även jag älskar ju fruktträd, men du har ju plats med både och.
Syréner är ju fint. När du har såpass mycket att "leka" på så kan du ju ha en berså dessutom. Finsk pil har ett härligt växtsätt tycker jag, växer relativt fort också.
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Va många bra förslag! Katsuran har jag kikat lite på, väldigt fin. Den och ullungrönnen Tror jag skulle vara fina tillsammans på hösten. Vilka färger! Jag har skämtat med min sambo att vi måste ha Finsk pil/Bollpil så att han ska trivas. Han är från Österbotten o pil måste vara deras landskapsträd. Ja, minsann om jag inte kan klämma in en grupp med pil oxå :) Eller som vindstoppande allé. Perfekt när vägarna yr igen om vintern.