Lavendel tillsätta kalk
Jag har läst att man kan / bör tillstätta kalk till Lavendel. De gillar det.
Är det fel tid att göra det nu - ska det göras tidig vår ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Varför ska du tillsätta kalk? Har du sur jord?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Har du så stor mark och är intresserad av träd, så är det roligt att dra upp dem från frön. Jag har ett eget äppleträd, ett persikoträd, en svart valnöt och en vanlig kastanj, som jag dragit upp från frön, kärnor eller nötter.
Nu har jag flera nya små träd på gång. Förra året sådde jag plommon, persikor och nektariner. Av dem har två sorter kommit och där är flera små träd. Mina nötsådda hasslar är två (eller kanske tre) år gamla.
Naturligtvis hoppas jag få skörda frukt även från dessa nya plantor. Ingen vet hur länge man hänger med.
Mitt äppelträd ser ut så här och bär rikligt med äpplen även i år.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Det har ju inte riktigt med lavendel att göra.
#3 Alldeles riktigt. Detta hamnade i fel tråd. Ber om ursäkt. Nu har jag lagt in det i rätt tråd och nu kanske Sajtvärd eller Medarbetare vill ta bort mitt misstag. 😃
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tänkte nog det! 😃
#1 Jag har läst att Lavendel gillar kalkhaltig jord och att man ska tillsätta det om jorden inte är kalkhaltig, vilket den inte är.
Är det fel menar du ?
Sorgen är kärlekens pris

Nej, om du vet att du har kalkfattig jord, så kan det vara en ide. Växer din lavendel dåligt?
#7 Jag vet inte om jorden är kalkfattig. Det är en liten plantering det gäller med planteringsjord på påse.
Det är ingen större fart på den tycker jag man jag vet ju inte heller hur fort den brukar växa. Kanske har jag för bråttom :)
Sorgen är kärlekens pris

Det jag menar är att man ska inte börja tillsätta saker om man inte vet att det behövs. Är det en kruka du har?
Lite OT hur är kalkhalten i lerjord? Jag har en lavendel planterad i sådan jord förbättrad med köpejord o kompost. I komposten finns lite aska från vår eldstad(ej grill).
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lera brukar ha högt ph men det beror ju på var man bor. Här nere i Skåne/Danmark har vi mycket kalk .
Tänk på att lavendel är medelhavsväxter som gillar det torrt. Min stora lavendel-rabatt är en mix av 50% grus och 50% mull.

Köpejord är oftast till största delen torv, vilket är surt. Så då kan det vara en ide att blanda i lite kalk.
Det är plantering på friland. Det får bli lite kalk men frågan är om det är bättre att vänta till våren.
Sorgen är kärlekens pris
Jag brukar lägga grus i botten när jag gräver planteringsgropar.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk