"mat"växter att odla året runt inomhus?
Kryddor, citron, vad kan man odla inomhus? Behövs inomväxthus eller uvlampa för att lyckas?
Jag vet inget om växter, men vill ha billig mat och vackert inomhus. Jag är speciellt nyfiken på de kryddväxter som växer ut igen om man lämnar en bit.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Med en växtlampa går det mesta att odla inomhus (förutom det som behöver vintervila), frågan är hur mycket du tjänar på det ekonomiskt. Visst, satsar du på det som kostar en slant så går det runt, men jag skulle inte direkt odla potatis.
Lagerblad är en sak som jag planerar att odla själv och ha inne på vintern. Rosmarin är en annan perenn krydda som passar i kruka.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Groddar av typen mungbönor är billiga och lättodlade. Inte så estetiskt kanske, men ändå något grönt att pyssla med. Kryddväxter kan fungera inomhus. För att övervintra citrus odyl behövs nog någon form av vinterträdgård, dvs en plats som är ljus och sval.
Ja, kostnaden för ljus kan ju överstiga kostnaden för kryddan om jag har otur. Det är ju egentligen köksväxter som kan erbjuda variation i matlagningen utan att bli dyr jag är ute efter. Jag bor i en etta, så jag har inte jättemycket utrymme.
Lagerblad, rosmarin och mungbönor, klarar de sig i köksfönstret, även över vintern? Eller behövs lampa?
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#3 Till groddning behövs inget ljus. Rosmarin och lagerblad kan behöva det lite svalare.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lite tips om hur man groddar mungbönor.
http://groddprinsen.norrlage.se/2010/03/09/sa-har-groddar-man-mungbonor/
Kan du erbjuda sval vintervila ? på ca 5-10 grader ? annars minskar utbudet ganska mycket tyvärr. Av örter/kryddor funkar citrongräs, olika basilika sorter, kryddkarlbergare, sötverbena. Tomat och chili går också odla årterunt (extraljus på vintern). Av större krukväxter som ger frukt inne är Lime, kalamondin, apelsin lättast. Citron vill ha sval vintervila. Även kaffe och trädtomat är något du kan testa.
Sval vintervila, att man alltså inte odlar på dem och låter dem stå utan ljus och för mycket värme? Jag antar att jag kan ställa dem i ett skåp eller skaffa inomhusväxthus.
Jessica Jones (2015-)