Manchurisk valnöt
Hur vill en manchurisk valnöt stå? Skulle den kunna stå mellan två stora björkar på vardera öster och väster sida?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hur långt ät det mellan björkarna? Vad är det för jord? Vilken fuktighet?
Vi bor i zon 6 och har en manchurisk valnöt planterad i en tall skog och det har inte varit jätte lyckat. Det var en liten fröplanta när vi plantera den. Marken på platsen är torr och består av sandig moig morän.
Utifrån vad jag har lärt mig om Manchuriska valnöt är att den trivs i halvskuggiga lägen, med ganska god näringstillgång och fuktighållande jord. Har man kompost är det ypperligt som både jordförbättring och näring till en sådan valnöt.
Sen bör du tänka på att björk har ytliga rotsystem som gärna tar all näring och vatten som finns i utan. Vilket gör att det inte är ett optimalt träd att plantera under men finns det gott om näring och vatten bör det funka fin fint.
Näring i marken lär det finnas då det är lerjord och så växer det lupiner där. Det är väl en 10-12 meter mellan björkarna i alla fall. Rött kryss är där jag funderar på att plantera den.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tror inte det ska vara nått problem att plantera en valnöt där men jag hade flyttat den antingen lite norr ut eller lite söderut. Så att björkarna och valnöten mer bildar en triangel det skulle ge en mer naturlikupplevelse och ska lite spänning.
Förlåt att jag kommer från ämnet! Men Vilda Vittra, vad har du använt för program för att rita din trädgård?