Tomathjälp önskas!
Hej hej!
Hoppas jag har lagt i rätt kategori, var osäker på var den passade in. Men jag behöver lite tomathjälp. Jag har två tomatplantor i kruka, och hade missat hela grejjen med att plocka tjuvar, vilket har gjort att mina plantor är väldigt höga! Nu plockade jag bort massor av smågrenar, men undrar om man kan kapa dom på höjden med? Jag blev så glad, för jag har två tomater på gång på den ena plantan, så nu måste jag ju se till att dom får växa och bli mogna med! :)
Dom ser lite ledsna ut just nu, för jag var borta över helgen när solen kom! Men som ni kan se är dom ganska höga med.
Kan någon hjälpa en nybörjarodlare som odlar på balkong? All hjälp uppskattas verkligen!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tjuvar är ju skott som kommer i bladvecken, så de inverkar inte på plantans höjd. Du kan ta bort demnu, fast de blivit stora. Sätt någon form av stöd för plantorna med ett snöre som du fäster högre upp, så är det helt i sin ordning att de växer på höjden. Ännu finns gott om tid att få mogna tomater, så låt dem växa på bara. Vattna ordentligt nu när det är så varmt.
Okej, jo, har satt ner bambupinnar till dom och fästit fast. Men då vet jag, bara vattna på och vänta på mogna tomater! 🙂
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag brukar ha busktomater på min balkong. De blir inte lika höga och man slipper plocka tjuvar eftersom de ska bli buskiga. Annars är snöre ett jättebra tips, linda upp dem i ett snöre som du fäster i taket och glöm inte gödsla ordentligt.
Om det är srter som ska tjuvas ser de inte höga ut de brukar kunna bli 3-6m på en säsong och de måste bindas upp de blir bara som långa veka lianer.

Om du inte har besök av pollinerare, så får du själv agera bi med en pensel.
Jag har också varit dålig med att ta tjuvarna, men klipper bort de tjocka grenarna med enbart blad underifrån, så att plantorna kan koncentrera sig på frukterna.
Hatar cancer och älskar vårlökar.