Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 8430 ggr
RatAss2
3

Inaktivt citronträd behöver hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, jag tänkte höra med er om ni vet något om citronträd som står som inaktiva under en längre period hur man kan sätta fart på dem igen.

Började med att trädvakten inte vattnade mitt älskade 8-åriga träd så det slutade med att alla bladen torkade och föll av. Skulle flytta till Wales och ville inte skiljas från min älskling så tog sekatören till och klippte till rejält för att kunna transportera den i flyget.

Den har nu stått bladlös och inga tecken på nya skott sen oktober förra året. Stammen är fortfarande vid liv i alla fall så hopp finns det väl ändå?

Har även försökt hitta någe växtnäring som ska ge boost förtillväxt. Några förslag om det står på menyn?

Zepp
1

Kanske flytta till Turkiet i stället?

När jag var där i påskas så blommade citronträden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kickboard
1

Det ser nog tyvärr ganska dött ut, speciellt om ingenting hänt sedan oktober.  Har märkt med mina små citronträd/plantor att de inte alls tål att torka ut. Då dör de, tryvärr.

Maria
1

Kan du inte känna på kvistarna om det är så att säga "svikt" när du böjer dem eller om de bara knäcks. Knäcks det så är det nog stendött.

/Maria

VildaVittra
0

Du skulle ju kunna testa att ympa in en levande kvist på stammen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RatAss2
0

Har böjt de kvistar som finns kvar och det knäcks inte så det är fortfarande liv i stackarn.

AlexVG
0

Tror inte heller det är nåt liv i det, enklare för att se om det lever är at skrapa på stammen - visar det en mörkgrön färg och att det dessutom är fuktigt/saftigt under barken så lever det. Är det däremot torrt och en mer grågrön färg utan ''lyster'' så är det dött. Och även om den allra grövsta stammen skulle överleva så kommer det inte bli ett vackert träd på länge. Vill du ha en citron så hade jag köpt en ny tyvärr.

RatAss2
5

Skam den som ger sig!

För två veckor sen planterade jag om mitt kära lilla träd i rik kompost, benmjöl och skrapade även lite på rötterna och tillsatte rotningshormon.

Och nu äntligen börjar det växa igen!

ikna
0

Jag hade också ett 6-8 årigt citronträd, sått från kärna, som jag klippte ner rejält eftersom det inte fanns ett enda blad. Den stod länge och såg död ut och jag tänkte att om inget hänt innan medsommar, så kastar jag den. Men så plötsligt kom det nya skott! Nu har den massor med blad och tar sig fint!

Lycka till med ditt träd! Det kommer att bli fint!

RatAss2
2

Titta titta vad som händer! :D

Alla skotten har blivit bra stora nu och två nya små träd dök upp! :)

AlexVG
0

Vet inte hur just din citron är ympad om den är toppympad eller ympad på rot, men det kan vara rotskott från ympen som kommer upp och för att inte ta kraft från ädelsorten (citronen) bör dessa tas bort.

RatAss2
0

Både och skulle jag vilja säga. Blev att ta av små tunna rötter för att minska vikten men även mycket av rötterna var torra.  Trädet var lite större än på bilden då jag klippte ner det.

RatAss2
1

Så här ser det ut idag!

AlexVG
0

Är det en frösådd ? så fall är det inte ympa t tog mig friheten att spara din bild och göra streck på den, allt detta hade jag beskär bort det är till största sannolikhet helt dött. Och längst ner är det bra att klippa rent så alla döda stubbar tas bort och även göra ett bättre snitt vid noden på den gröna grenen så det inte blir en inkörs bort för sjukdomar, svamp, bakterier m.m. Klipper man ett rakt snitt strax ovanför en nod så läker ytan snabbt och bra.

RatAss2
0

Ja den är frösådd.

Ok! Tack för tipset! :D

Men eftersom jag klippte ner det i oktober förra året, är det inte större risk för sjukdomar om jag klipper i det igen nu?

AlexVG
0

Snarare tvärtom större risk att få ''skit in'' när det är mycket dött man lämnat. Att klippa veck det som är dött tar ju inte bort nåt extra för det är ja dött. Hade du däremot klippt veck mycket igen av det gröna levande då förlorar växten energi. Klipper du veck det så kan växten läka såren på ett bra sätt och här där eget skydd. 😉