Fruktträdgårdsplanering
Har ett gäng vinbärsbuskar som behöver komma i backen, typ 15 stycken och behöver lite idéer om hur jag ska placera ut det på den forna åkern. I framtiden ska det ut ett gäng fruktträd och annan frukt och bär. Hur skulle du lägga upp det?
Det ljusgröna är gräsmatta, det mellangröna ängsväxter och det mörkgröna är träd samt skog.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Bild från trappen på huset.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag skulle sätta dem på rad i den södra kortändan, några meter norr om träden.
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
#2 Menar du vinbärsbuskarna?
Lägger till att jag gärna skulle vilja ha ett växthus och en våtmark till hjortron.
Jo det var vinbärsnudkarna jag tänkte på. Fruktträd…de går att plantera mellan huset och bärbuskarna, tänk bara på att ta till riktigt ordentligt mellanrum och kolla noga upp hur stora de blir som fullväxta! Den som planerade trädgården hos mig hade inte mycket hum om trädens slutliga storlek…*suck*
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Jag hade planerat baklänges. Var ska du ha drivhset? Var ska träden stå för att skugga eller inte skugga något. Var assar det bäst med våtmarken? (Kanske den ska vara längst ner, så man inte ska gå igenm den f¨r att komma till vinbären?). Hur långt vill du gå för att komma till vad det nu är (kösträdgården?).
Jag hade absolut satt bärbuskarna närmre huset. Det är ju sån man går och tar lite av då o då. Också barnen (barnbarnen?).
Vad är den bruna fyrknten?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Barn och barnbarn? 😮Hujedamig, nej några sådana kommer inte komma hit.
Alltså tanken är att hela plätten ska bli köks-fruktträdgård, har inget intresse av att ha en stor gräsmatta som bara är jobbig att klippa, så att det ska vara nära är inget man behöver ta hänsyn till. Den bruna fyrkanten är en början till ett köksland som jag vände för ett par år sedan bara för att upptäcka att det var styv lera (borde kanske börja med keramik istället?), så just nu håller jag på att mata den med organiskt material så det blir något vettigt medium att odla i.
Satte spaden i backen idag och har börjat att plantera ut dom svarta vinbären som en häck runt "köksträdgården". Har dom röda kvar.
Bilden visar grundtanken och några land till jag ska skapa, de svarta prickarna är svart vinbär.
Var skulle du sätta växthuset?