rabarber?
Jag flyttar till hus - och rabarber är ett måste för mig. Vad ska man tänka på när man odlar rabarber? Placering? Var hittar man plantor? Jag har ett bra hörn där det skulle passa fint, men det är inte så väldigt soligt. Det är dessutom precis vid vår "häck", eller vad det nu är vi har - jag har hört att en del växter mår dåligt av att bo nära rabarber, men hur vet man vad?
Ja, jag är TOTAL trädgårdsnovis, som ni hör. Suck.
Vad tur att inga frågor är dumma frågor. Jag kan lika lite som dig men oj vad kul det är när man får svar på sina frågor. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Mm, jag kör på stenhårt med.. ja, alla mina frågor. Räkna kallt med att det blir mer framöver ;)

Har du någon som har rabarber och som vill gräva upp en bit av en rot och ge dig? Rabarber är ett helsäkert kort och svårt att misslyckas med. Bara den får hyfsat djup jord och mycket vatten och gödsel - åtminstone de första tre- fyra åren. Sedan den väl tagit sig så överlever den allt.
Jag fick en rabarberplanta för 30 år sedan som nu stått på samma plats hela tiden. Full sol fram till kl 14 och sedan helskugga. De första två åren grävde jag ner innehållet i barnens pottor runt plantan, men sedan de kom förbi pottåldern, har plantan inte fått någon extra gödning och har ändå klarat sig.
Tidvis har den inte fått någon skötsel alls men ger ändå stor skörd varje år. T o m när vi bodde utomlands i fem år och trädgården stod och förföll så överlevde plantan.
Den blir lite träig fram på högsommaren, men för oss är rabarber förknippad med pingst. Då är det nässelsoppa och rabarberpaj som gäller. Så gott och så billigt.
.

Som Christina säger, hitta någon med stora fina rabarber och fråga om du får ta en bit rot. Det har nog ingen något emot. Min rabarber kommer från min mormor där vi som barn lekte kurragömma under rabarberbladen. Orginalplantan är från 50-talet.
Vi äter alltid rabarberpaj när min syster fyller år 3:e maj, men i år blir det nog inget tills dess. Rabarberna har växt som de brukar ha gjort i början av mars :-(